Hur skall ilska botas?

Mer
13 år 6 månader sedan #346398 av Lillan
Svar från Lillan i ämnet Hur skall ilska botas?
Varför behandla ilska? varför förtrycka en ärlig känsla?
Jag anser att folk i allmänhet har all rätt att brusa upp, vara ilskna och utåt, så länge du senare kan böja på huvudet och be om ursäkt om du skulle ha fel.

Vi förtrycker oss själva genom att pressa känslor i skorna!
Det är frigörande lättande och utvecklande.

Mindfullness, kbt och snack om sorg är enligt mig ren bullshit.
Visst jag kan godta att det finns underliggande känslor i ilskan, någon stans måste den ju börja.
Men ofta behöver vi alla lätta på trycket istället för att kväva oss själva jag tror att vi genom att kväva oss och alla våra känslor skapar ilskan och behovet av en explosion.

Utmaningen i det hela är att hitta det konstruktiva i aggressionerna. Att hitta en värdig motståndare och sedan också böja dig för känslorna som kommer efteråt och också ta hand om och erkänna även dessa känslorna.
Mer
13 år 6 månader sedan #346470 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur skall ilska botas?
Att vara arg en gång i veckan är ingenting att orda om, men vid schizofreni kan man ibland vara förbannad mer eller mindre ständigt och då kan det bli jobbigt, särskilt om föremålen för ilskan är anhöriga som man har mycket kontakt med. Ibland undrar jag om ilskan kan vara någon slags tvångstanke, eftersom den kan ständigt återkomma och handla om i princip samma sak.
Mer
13 år 6 månader sedan #346488 av saara
Svar från saara i ämnet Hur skall ilska botas?
Har bara snabbt läst igenom era kommentarer men är glad över dem. Ilska är ett så tungt ämne att diskutera så jag orkar inte stanna länge vid ämnet utan måste läsa om nåt positivare som motvikt.
Det blir problem då jag sakligt och lugnt försöker diskutera med den som jag har blivit arg på varför jag blev arg och den andra inte kan diskutera alls. Personen kan vara helt likgiltig inför mina åsikter och känslor.

Idag kände jag mig mycket arg då jag gjorde utarbete , skar ner perennaväxter med en skära och det gjorde så ont i korsryggen. Kände mig arg på den person som hade planterat växterna och inte tänkt på att de skall tas bort varje höst också.

Sen kände jag mig arg på syrran som inte har fostrat sina hundar tillräckligt bra, så de drar i kopplet då man är ute och går med dem och det sliter hårt på min kropp. Jag har en svag ,sjuklig kropp. Min aggression vis jag då så att jag smällde i dörrar, då jag inte lyckades få igång ett samtal. Och det var ingen bra lösning. Sen lämnade jag syrran och de övriga och gick till min våning.

Det fanns annat också som jag hade blivit arg på idag för personligt att berätta här.

Admin 1 säkert kan klimakteriebesvär göra att jag lättare blir arg nu än förr och också den dagliga värken gör att jag har kort stubin ofta. Sedan har problemen med föräldrarnas åldrande tillkommit också och mycket annat. Jag tål inte stress bra, blir aggressiv i stressituationer. Så min fråga kunde lyda hur skall man handskas med vardagsstress.
Mer
13 år 6 månader sedan #346492 av skord
Svar från skord i ämnet Hur skall ilska botas?
jag tycker också att det är svårt med stress.

man kan bli likgiltig för att slippa det. men det vill inte jag.



väldigt tacksam för råd.
Mer
13 år 6 månader sedan #346493 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur skall ilska botas?
Det bästa är nog att bo för sig själv. De flesta med psykoser mår
bäst om de inte bor med föräldrar och anhöriga.
När man bor ensam så kan man lägga upp sin tillvaro helt efter eget
huvud. Det är ingen som lägger sig i (bryr sig) hur man gör eller har
det.
Mer
13 år 6 månader sedan #346495 av Melun
Svar från Melun i ämnet Hur skall ilska botas?
Dessutom så kan man börja tycka om sina släktingar igen när man inte behöver träffa dem jämt...