Börjat föra schema över sömnen

Mer
13 år 2 månader sedan #373678 av Zoidar
Helst sant Poppy! Man vet ju när man lägger sig och brukar jag somna inom 30 min. Fast ibland tar det längre tid, men när jag legat en stund brukar jag titta på klockan och se hur länge jag legat. Så jag har rätt bra koll..

Såhär ser det ut änslänge... Inte så bra. Men det ska bli bättre.

Sömn

10/2-11 kl.13-16 (3h) Obs sov inget den natten
11/2 kl.1-11 (10h)
12/2 kl 1-12 (11h)
13/2 kl 2-7 (5h)

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 2 månader sedan #373679 av Geta
Vet inte-det är bara så.
Mer
13 år 2 månader sedan #373680 av Zoidar

Jakob.N skrev: låter aningen perverst men men men ! =/............


Meningen med grejen är att när man får det på papper så kan man verkligen se hur fel man sover. Och då blir det en drivkraft att förändra det. Och när man ser att sömnen börjar bli bättre, så blir det en sporre att hålla god sömnrytm.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 2 månader sedan #373681 av Zoidar

Geta skrev: Vet inte-det är bara så.


Går det inte att göra något åt det?

Var ett program om en kille med sömnproblem. Det slutade med att han endast fick sova vissa 6 timmar per dag. Mellan klockan 12 och 6 tror jag det var. Och han fick bara vistas i sovrummet när han sov. Ingen middagssömn tilläts. Det första nätterna sov han lite om något. Sen blev han så trött att han somnade. Och så fortsatte han så och fick en fin dygnsrytm.

Hemligheten var att lägga sig samma tid varje kväll, och gå upp samma tid, och aldrig sova middag. Och inte göra saker i sängen som surfa på nätet o.s.v.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 2 månader sedan #373682 av Melun
För lite energiintag brukar leda till oro och ångest och göra det svårt att sova.
Men har man en fettreserv att ta av, så brukar det inte vara så framträdande.
Mer
13 år 2 månader sedan #373712 av Admin1
Här finns en sömndagbok, som man kan ladda ner gratis:
www.somnloshet.se/Soemndagbok.pdf