Det tokigaste du gjort

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 8 månader sedan #853041 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Det tokigaste du gjort
Vad gjorde ni med misslyckade brygg?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 8 månader sedan #853044 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Det tokigaste du gjort

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 8 månader sedan #853047 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Det tokigaste du gjort


Nja, det berodde på jästen om det blev dåligt öl? Men frågan är huruvida man kan börja om från början med det misslyckade brygget, för det är massor av liter man måste slänga kanske?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 8 månader sedan #853051 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Det tokigaste du gjort

Jocke skrev: Vad gjorde ni med misslyckade brygg?

Kan bara säga att det hände inte under den tiden jag jobbade i Brygghuset. Annars var det så att när kolonnerna stod stilla (Tappen på en bana) pga tekniskt fel fick vi gå till lättappat, alltså öl som bla skjutits ut från burken och hamnat i en binge, alltså burkarna var inte fyllda, Då kallades det för att dra läck. Ölet gick på retur in i processen och användes i nya brygg. Gällde det läsk, ja, där tog man vara på sockret och det gick åter igen till tillverkning av nya läsk.

Det cheferna var mest rädd för var om det hade kommit vildjäst i ölet, då var ölet förstört och troligtvis smakade det heller inte gott om det kom i ett underjäst öl. Det finns överjäst och underjäst öl och ämnet är så tradigt att du bör läsa på på det jag länkade till. I samma andetag och samma länk, renodlades jästen redan på den tiden hos carlsberg och en dansk forskare kom underfund med hur plocka ut godkända jästsporer på 1800-talet, så sedan den tiden låter de Carlsberg hitta rätt jäst att använda i tillverkningen vad gäller underjäst öl.

Överjäst öl, i de brygghus där det tillverkas kan du förmodligen se hur spindelväven breder ut sig, då det är öppet fönster i utslagskaret för att traktens jäst skall komma till brygget och de är då rädda för att annat jäst skall komma in. Därav spindelväven. I ett modernt bryggeri med underjäst öl är traktens jäst en fiende, då det innebär vildjäst i ölet och jag vet inte vad de gör med det brygget, de använder det inte i alla fall. Ett modernt bryggeri med underjäst öl är allt skinande rent och polerat.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 8 månader sedan #853055 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Det tokigaste du gjort
så min 7.2:an är underjäst öl, är det mer socker i dem jämfört med vanligt starköl, eller är det jästen det beror på. Ja, jag klarar inte att hantera information på det sätt du önskar att jag beskrev frågan mer korrekt, beror nog på aspergern? Nu har mina böcker kommit, och Linus verkar skitbra!

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 8 månader sedan #853110 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Det tokigaste du gjort
Jag har exploderat en soptunna.....helt sjukt.