Konst och psykisk sjukdom

Mer
10 år 3 månader sedan #640628 av Isa-Alise
edition.cnn.com/2014/01/22/world ... hpt=ieu_t3

Den mörka sidan av kreativitet är psykisk sjukdom.

Depression + ångest x vansinne = genialitet

Kanske inte alltid, men ganska ofta håller nog ekvationen...
Mer
10 år 3 månader sedan #640634 av Geta
Svar från Geta i ämnet Konst och psykisk sjukdom
Hur förklarar man mörker som inte är kreativitet. Till exempel krig.
Mer
10 år 3 månader sedan #640668 av islaa
Svar från islaa i ämnet Konst och psykisk sjukdom
min läkare säger att släktingar till schizofrena/bipolära oftare är kreativa, han menar på att det är svårt att göra något vettigt av kreativiteten om man är galen. men visst finns det de som lyckas. om man bara har förmågan att kanalysera ångest, vansinne och depression.

min väninna har bara 5% syn på ena ögat, hon har tagit bilden jag har som avatar. hon är duktig på att fotografera och lite annat pyssel. jag undrar om hon ser på saker och fångar ögonblick såpass bra för att hon saknar djupseende.
Mer
10 år 3 månader sedan #640671 av islaa
Svar från islaa i ämnet Konst och psykisk sjukdom
Geta, när vi började ringa in saker och sa "det här är mitt" så blev det problem.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
10 år 3 månader sedan #640678 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Konst och psykisk sjukdom
Visserligen har jag försökt vara kreativ, men man måste träna hela tiden, sysslade mest med oljemålning ett tag. Men den verksamheten är nedlagd, har bara skrivandet och bilderna som en slags kreativ sysselsättning. Har nog säkert har en iq på kanske nittio någonstans. Men jag klarar de allra mest nödvändiga dock ej tjejer. Men livet rusar på medans man plitar ned dessa rader.

Vars är världen på väg?
Mer
10 år 3 månader sedan #640682 av Geta
Svar från Geta i ämnet Konst och psykisk sjukdom
Det där undrade PSR också över. Han klarade inte heller av tjejer trots hög IQ. Utvecklingsstörda med IQ under
70 kan däremot klara relationer lätt som en plätt.