Konst och psykisk sjukdom

Mer
10 år 1 vecka sedan #659421 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Konst och psykisk sjukdom
Härligt med en kreativ period! Lite hypomani är okay, bara det inte blir full mani. Många av de största konstverken är gjorda under hypomana faser. :hjärta
Mer
9 år 11 månader sedan #661240 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Konst och psykisk sjukdom
Jag vet inte vad det kallas men innan jag fick en utökad anti-psykotisk medicinering så hade jag perioder med något jag kan kalla för tankerusning. Tankar, bilder, ljud i helt osorterad form störtade sig igenom hjärnan som ett expresståg. Det fanns bara alkohol som kunde stoppa det. Att sova var omöjligt, det här bombardemanget pågick oavbrutet.

Men jag minns inte om jag blev mer kreativ. Det var nog snarare så att jag var rätt handikappad av det här och inte kunde fokusera på någonting. Men jag mådde ändå bra, kände mig oövervinnlig.
Mer
9 år 11 månader sedan #661342 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Konst och psykisk sjukdom
Det kallas ökat tankeflöde eller tankerusningar och är en slags tankestörning. Antagligen är det något fel på tankeregleringen, så tankar uppstår som man inte tänkt. Kanske vanföreställningar är något liknande också, men att då är tankarna inte lika många, men tankarna är felaktiga.

Jag tror själv att man kan spåra vilka som kommer att få psykos genom att mäta hur rätt man tänker. Jag tror att tänker man ofta fel, så har man lättare att få psykos. Tänker man fel ständigt kan det vara svårt att klara av ett jobb. särskilt i dagens komplexa samhälle.
Mer
9 år 11 månader sedan #661343 av islaa
Svar från islaa i ämnet Konst och psykisk sjukdom
När mina syskonbarn undrade varför jag åt medicin så svarade min syster åt mig att "Det är för att hon ska tänka rätt!". Kanske en enkel förklaring men ungarna godtog den.
Mer
9 år 11 månader sedan #661805 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Konst och psykisk sjukdom

Admin1 skrev: Det kallas ökat tankeflöde eller tankerusningar och är en slags tankestörning. Antagligen är det något fel på tankeregleringen, så tankar uppstår som man inte tänkt. Kanske vanföreställningar är något liknande också, men att då är tankarna inte lika många, men tankarna är felaktiga.

Jag tror själv att man kan spåra vilka som kommer att få psykos genom att mäta hur rätt man tänker. Jag tror att tänker man ofta fel, så har man lättare att få psykos. Tänker man fel ständigt kan det vara svårt att klara av ett jobb. särskilt i dagens komplexa samhälle.

Men jag har ingen aning om det jag tänker är rätt eller fel. Det finns inga tankar som fastnar. Det är fragment av allt som blixtrar förbi i hjärnan. Bilder och tankar om vartannat. Fast det förekommer väl att jag blir hakad på en viss tanke som är helt relevant, t ex Jag måste diska.
Mer
9 år 11 månader sedan #661812 av Nissegossen
Jag måste också diska! :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum