Nu har jag haft Abilify i 20 dagar... så är det nu...

Mer
19 år 2 månader sedan #9532 av Isa-Alise
Rastlösheten är bra mycket mindre med hjälp av ökad aktivitet.... jag är inte längre rädd att behöva sluta med medicinen pga rastlöshet.... det verkar vara övergående och lätt att lösa med att hålla en bra aktivitetsnivå....

Nu är det 26 dagar med Abilify... jag börjar känna igen mig själv igen...

Även en kompis sa idag att jag börjar låta mer som mig själv igen... att jag varit annorlunda medan jag mått dåligt... men börjar bli som vanligt igen...

:D :D :D :D

Är fortfarande stresskänslig och ska ta det lugnt i flera veckor till... men hoppet är tillbaka... och livsglädjen....
Mer
19 år 2 månader sedan #9533 av Geta
Isa- Alise!

Det låter bra att det går åt rätt håll för dig.
Rastlöshet är en mycket påfrestande
biverkning.
Mer
19 år 2 månader sedan #9668 av Isa-Alise
Idag har jag haft Abilify i en hel månad... började den 27/1, och nu är det den 27/2....

Rastlösheten har minskat pga av att jag gör mer små sysslor och inte försöker sitta still på avdelningen eller gå av och an i korridorerna... jag har varit hemma i helgen och vattnat blommor, lagat mat och diskat, städat lite, handlat hem mat, tittat lite på bokrean, mm....

Jag har tagit upp kontakten med några vänner som jag inte träffat på länge, samt ringt min bror och min mor... givande samtal, roligt att prata med dem...

Folk säger att jag börjar bli mig själv igen... det låter ju bra...

Ska vara på avdelningen några veckor till för uppföljning av medicineringen.... sen ev ett par veckor på ett behandlingshem... och sen hoppas jag återgå i arbete på halvtid...

Den här gången tycker jag faktiskt att jag har fått riktigt bra vård... jag blev inte lämnad åt att klara upp allt själv... utan har fått bra samtalsstöd, medicin insatt med noggrann uppföljning på hur jag mår med den.... och bibehållen kontakt mellan öppenvård och slutenvård även under inläggningen... det känns att så här bra borde vården fungera jämt...

:D :D :D :D
Mer
19 år 2 månader sedan #9674 av Admin1
Det måste vara jobbigt med rastlöshet eller akatisi med Abilify. Det kom en rapport relativt nyligen om att antidepressivat Remeron skulle ha bra effekt mot akatisi, men det var lite preliminära resultat. Blir rastlösheten för jobbig så finns ju Seroquel, som verkar ha mindre extrapyramidala biverkningar, inklusive akatisi än andra preparat.
Mer
19 år 2 månader sedan #9780 av Harriet
Hejsan!
Har ätit abilify i 5 dagar nu och det har redan börjat hända saker.
Visst, inte har rösterna eller ideèrna minskat - men jag är ju så pigg !
Vaknar tidigt och känner mig aldrig trött på dagen. Har hållit igång hela dagen med att städa och lagamat. Kan inte ens komma ihåg sist jag gjorde det utan hjälp.
Har fortfarande en extremhög dos cisordinol men inte ens den förmår att göra mig trött.
En sak oroar jag mig dock för och det är min nattsömn.
Tar 10mg nitrazepan och 1ml theralen till natten - och jag blir inte trött !!
Men somnar ändå till sist och vaknar pigg vid halv sex. Är det för lite att bara sova 4-5 timmar ?
Vill inte ens tänka på hur det hade varit om jag haft kvar min gamla nattmedicin ( stilnoct och imovane ) då jag aldrig somnade förrän 3-4 .
MVH Harriet
Mer
19 år 2 månader sedan #9782 av Isa-Alise
Jag tar 10mg Abilify på morgonen, och en Imovane till natten... sover ca 6 - 7 timmar per natt... det räcker... skulle gärna sova ett par timmar till, men tror att jag kanske inte behöver mer sömn just nu...

Kännde mig också lite uppiggad i början av Abilify-medicineringen, hade lite svårare att sova då också... men jag hade inte sovit bra på länge då pga symtomen... tror det mer har att göra med min sjukdom... jag har ej någon naturlig sömn alls utan neuroleptika...