Nu jävlar är det krig!

Mer
10 år 2 månader sedan #651684 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Nu jävlar är det krig!
Jag börjad med KBT i första hand för att bli av med en del tvång jag har...så som tvättning av händer o kropp...skräck för bakterier..kolla spisen..kylen dörren kaffekokaren..Vet att många kollar dessa grejor så även min sambo men han gör det typ en gång..Jag har en runda o rutin att kolla sex gånger ....Sen tvånget att räkna o jämna tal..att få ut jämna tal ur bilars reg.nr när man åker bil osv osv...Blev faktiskt lite bättre med min skrubb hysteri så nu är inte min hud så torr längre men jag är ej helt fri..Men kan typ nöja mig med att duscha en gång om dagen om ej rösterna menar på att jag är en skitig slampa som borde tvätta mig...Jag önskar jag kunde fortsatt för hon var så bra o fick mig att se en annan sida av saaker och det kunde sparat en en massa oro o tid...Tycker helt klart du skall få KBT...
Mer
10 år 2 månader sedan #651703 av nettan67
Svar från nettan67 i ämnet Nu jävlar är det krig!

isan skrev: nettan67,
En grej jag har funderat på länge när jag har läst dina inlägg är; kan du inte byta mottagning? Visst bor du i en lite större stad? Så som din nuvarande mottagning behandlar dig är inte okej!


Grejen är att om jag ska byta mottagning så måste min nuvarande läkare skriva en remiss...helt sjukt tycker jag. :(
Mer
10 år 2 månader sedan #651741 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nu jävlar är det krig!
nettan67,

Har du fått patientutbildning och har dina anhöriga, som du har mycket kontakt med fått familjeutbildning? Dessa psykosociala behandlingar har bättre effekt än KBT, så de är viktigare att få.
Mer
10 år 2 månader sedan #651764 av nettan67
Svar från nettan67 i ämnet Nu jävlar är det krig!
Patientutbildning o familjeutbildning - har jag aldrig hört talas om...vad är det? Vad går det ut på? Vem ger detta? Varför är det bättre än KBT, tex för mig som har sociala fobier?
Mer
10 år 2 månader sedan #651765 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nu jävlar är det krig!
Patientutbildning brukar ges vid schizofreni, schizoaffektiv och bipolär. Man får kunskaper om sjukdomen och lära sig hur man hanterar den på bästa sätt och hur man upptäcker tecken på psykos. Där kan också ingå hur man minskar stress samt umgås med andra. Brukar minska symptom och sänka psykosrisken.

I familjeutbildningen får anhöriga lära sig om sjukdomen och att de inte skall skälla och kritisera. Sådan behandling brukar halvera psykosrisken så det är ganska bra effekt.

Får man sådana behandlingar kan psykosrisken sänkas från 40 % per år till 5 % per år.
Mer
10 år 2 månader sedan #651827 av krokus
Svar från krokus i ämnet Nu jävlar är det krig!
nettan67,
Det var ju dåligt. Men om du ber din läkare skriva en remiss till en annan mottagning, kanske du blir bättre behandlad på den eventuellt nya mottagningen.