Antipsykospillz utan muskelstelhet?

Mer
5 år 7 månader sedan #1088625 av MsTibbs
Jag känner mig smidig på Zyprexs och Invega. Cisordinol var mardröm, parkinson deluxe!
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1088689 av Nissegossen
Bistår med glatt humör och hejaheja.

pǻ tal om glatt? Jo, det är när man sitter inne på vintern och man tittar ut och ser hur glatt de har det därute
Eget

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 7 månader sedan #1088739 av Admin1
Har du darrningar också? Stelhet brukar ofta kombineras med darrningar, men också långsamhet. Dossänkning kan vara ett alternativ. Bäst är att byta preparat med mindre risk för denna biverkan, så försvinner nästan alltid biverkningarna. Clozapine/Leponex, Seroquel/Quetiapin och Zyprexa/Olanzapin har minst risk för parkinsonism och alla tre har även inbyggd Akineton-effekt.

www.viska.se/sjalvhjalp/6402-rorelsebive...gar-av-antipsykotika
Mer
5 år 7 månader sedan #1088784 av krokus
Admin1,
Nja, jag är främst stel och långsam, inte darrig. Av de tre som du nämner är det bara Clozapine som jag inte har provat. Jag läste nyss på patient-FASS och tyvärr har Latuda muskelstelhet som biverkan. Får hoppas att en dosminskning på Abilify fungerar, får höra med läkaren först.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1088800 av Zoidar
Även om du kan få muskelstelhet av Latuda är det inte säkert du skulle få den biverkningen.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 7 månader sedan #1088811 av Richard
Då rekommenderar jag inte Haldol. Den hjälper bra mot psykos o liknande, men jag blir stel i ryggen av den. Jag har provat många andra mediciner, men ingen hjälper så bra. O tar jag Akineton så blir jag galen...