Antipsykospillz utan muskelstelhet?

Mer
5 år 7 månader sedan #1089004 av Nissegossen
Samtidigt med akinetion, det innebär en timme och bägge kickar in samtidigt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 7 månader sedan #1089005 av Miika
NG du kan åtminstone prova koffeinfritt kaffe på kvällen
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1089006 av Nissegossen
Äkta vara är det enda som duger. Det är inte svårt att somna utan det att jag vaknar för tidigt.

Har jag medicin tar jag så mycket att jag somnar men vid biverkningar är det stopp, har jag biverkningar har jag svårt att somna. Jag sköter min dosering själv och jag tar mitt kaffe fortsättningsvis också.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 7 månader sedan #1089457 av krokus

Admin1 skrev: Nissegossen, Trilafon är ett gammalt preparat, som har större risk för stelhet och darrningar än t.ex Abilify. Du tar ju Akineton, så du märer inte av problemen. Om hon skall byta är det till Clozapine, Seroquel eller Zyprexa. Vissa personer är känsligare för darrningar och stelhet. Sedan om man är känslig för stelhet och darrningar finns en ökad risk för tardiv dyslinesi och då är Clozapine bäst följt av Seroquel. Så hon kanske bör göra AIMS-testet för att se tecken på tardiv dyskinesi.

www.viska.se/2014-05-15-05-17-26/kan-jag-ha-tardiv-dyskinesi


Angående TD så har jag tagit upp med min förra psykiater att jag tuggar i onödan (dvs inte vid måltider), att jag ofta håller på med händerna/vristerna/fingrarna (rör på dem alltså), jag biter mig själv i underläppen samt att jag håller på med tungan mot tänderna/gommen. Till viss del rynkar jag även pannan utan anledning, men det är kanske normalt. Psykiatern skyllde på Lyrica som jag slutade med för två år sedan... Alternativt att det är tics.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1089480 av Zoidar
Jag har vaknar ibland av att jag tuggar i sömnen och råkar bita mig i läppen. Jag misstänker Peratsin ... Blir det inte värre så bryr jag mig inte.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 7 månader sedan #1089519 av Admin1
krokus,
Tror din läkare upptäcker om du har tardiv dyskinesi för det syns tydligt. Sträck ut tungan framför en spegel och titta om tungan rör sig. Öppna munnen framför en spegel och se om tungan sträcks ut förbi tänderna. Två enkla test.