Hyoscyamin, skopolamin o atropin

Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1148563 av Nissegossen
Rickard mot stridsgas kan man häva verkan genom Atropininjektorn, skall hos en svensk soldats högra benficka sätt den rätt i låret genom byxorna det häver andningsstillestånd I höger benficka skall också ett första förband ligga

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 1 vecka sedan - 4 år 9 månader sedan #1148565 av Geta
Fingerborgsblomma heter digitalis på svenska.

Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1148566 av Richard

memphis skrev: Digitalis är en annan dödlig växt. Kommer inte ihåg vad den heter på svenska.

Ja, även den används inom medicinen i form av hjärtmedicin i mycket små doser. Mindre än 1 mg tror jag. Annars är den mycket farlig för hjärtat. Digitalis finns i fingerborgsblomma;
sv.wikipedia.org/wiki/Digitalissl%C3%A4ktet
Mer
5 år 1 vecka sedan #1148567 av Nissegossen
Det funkar bättre med nitroglyserin

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 vecka sedan #1148568 av harrypotter
Medicinalväxter är intressanta, kunskapen om dem är på laboratorienivå nu.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1148569 av Richard

Nissegossen skrev: Rickard mot stridsgas kan man häva verkan genom Atropininjektorn, skall hos en svensk soldats högra benficka sätt den rätt i låret genom byxorna det häver andningsstillestånd I höger benficka skall också ett första förband ligga

Ja, en sån har jag nånstans. Stridsgaser (nervgaser) blockerar acetylkolinreceptorerna o atropin är motgiftet. Jag fick med en sån när jag köpte min gamla gasmask på ett överskottsbolag. Komplett väska med förutom gasmasken, atropin-autoinjektor, indikeringspapper för nervgas o senapsgas, heltäckande plastdräkt o säkert något mer.