Schizofreni går att förklara

Mer
3 år 6 månader sedan #1296991 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni går att förklara
Ännu har ingen kunnat förklara schizofreni. Buden spretar.
Mer
3 år 6 månader sedan #1296992 av Amandara
Schizofreni är en kemisk obalans i hjärnan. Man kan ha en genetisk sårbarhet för den här sjukdomen. Andra har anlag för diabetes. Samma samma. En annan sorts sjukdom.
Mer
3 år 6 månader sedan #1296998 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni går att förklara
Ärver man kemin i hjärnan?
Mer
3 år 6 månader sedan #1297003 av Amandara
Man ärver en sårbarhet. För just den här sjukdomen. Man kan ärva sårbarhet för hjärt kärlsjukdom, diabetes, hjulbenthet, temperament utseende. Man kan ärva adhd. Kanske stress utlöser. Kanske inte. En del får sjukdomar utan stress. Hjulbenthet eller kobenthet kan man se på sina släktingar att man ärvt. Jag har ärvt sinnelag av farsan. Psykisk ohälsa av mormor. Adhd finns på morfars sida men det har jsg inte ärvt. Varför skulle biokemin vara annorlunda än andra fysiska strukturer?
Mer
3 år 6 månader sedan #1297008 av Cosmos
Man ärver en sårbarhet. Inte preciserad för just schizofreni utan en sårbarhet för allt möjligt. Stress-sårbarhetsmodellen brukar användas för att förklara psykisk ohälsa överlag.

sv.wikipedia.org/wiki/Stress%E2%80%93s%C3%A5rbarhetsmodellen
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1297014 av Jocke
Jag tror det är både biologiska och sociala orsaker som samverkar till att man blir ett offer i samhällets ögon? Människan säger sig vara altruistiskt, i alla fall de flesta! Men till syvende och sist, så vill den ha makt över ngn utsatt person, det är farligt att vara svag i vårt samhälle och det gäller överallt. Ta bara Indien som nog klassas som världens farligaste land för kvinnor?

Jag själv har ju varit utsatt för mentala övergrepp, och blivit lurad att lita på människor. Det ska man gör först när det är100% säkert att tillförliten finns där. Man ska inte betrakta sig som ett offer, det förlorar man nog mest på. Samhället är så pass hårt att man måste vara tuff och inte "second to none" vilket betyder att vara andra till lags. Man blir lätt utnyttjad, och underlägsen andras attityd mot en.

Vars är världen på väg?