Schizofreni går att förklara

Mer
3 år 6 månader sedan #1297015 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni går att förklara
Det har blivit för mycket stress i en familj eller släkt. Därför måste någon ta på sig rollen som psykiskt sjuk.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1297017 av Jocke
Måste det finnas psykiskt sjuka, för att samhället i sin helhet ska må bra?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1297018 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni går att förklara
Ja, det finns många olika roller i samhället. Vi har fått rollen som psykiskt sjuka. Det innebär väldigt låg status i hierarkin. Andra personer behöver oss för att fungera och må bra.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1297020 av Jocke
Det finns två definitioner på psykiskt sjuka, dels de våldsamma och utåtagerande och tvärtom de som man i vanligt tal kallar offer! Offren är "the losers" som man gärna vill behandla, medveten om att stigmat alltid finns där, att man är underlägsen och beroende som patient.

Det är märkligt att vi inte kan växa tillräckligt för att ta på oss rollen som "normala", men vad skulle ha hänt om samhället hade lyckats utplåna oss på trettio-talet? Jag blir ju närmast sjuk av tanken, att det ska finnas de som bestämmer om hur vi ska leva. Men vi klarar inte att tänka tanken fullt ut! Tyvärr.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1297021 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni går att förklara
Förtrycket sitter för hårt för att vi ska kunna omvandla oss till "normala".
Mer
3 år 6 månader sedan #1297025 av Amandara
Jag var så kallat stark innan jag blev sjuk. Aldrig blivit mobbad innan jag blev sjuk men blivit det efter. Fördomar mot psykisk ohälsa.