Knas redan som barn

Mer
6 år 3 veckor sedan #1042065 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Knas redan som barn
Jag heter också Johannes, och fick sen Aspergerdiagnos.

Råkade nog ut för någon kvadd när mamma var borta, ca 5-årsåldern. Nissegossen har rätt, det kan påverka en väldigt mycket.

Snäll barnpsykolog gick jag hos ett tag, p.g.a att jag var för tystlåten. Han hade ju inte en chans att veta Asperger då, innan 1970.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 3 veckor sedan #1042070 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Knas redan som barn

wasp skrev: Extremt lugn och lillgammal som barn. Redan i 11 årsåldern rädd för mina jämnåriga och gömde mig hemma. Skolpsykiatern inkopplad förstås. Fick medicin minns inte vad (små ljusblå tabletter), efter någon månad tillbaka i klassen igen. Det gick bra, hade lätt för mig i låg och mellanstadiet. Högstadiet var det si och så med, var inte särskilt lysande precis. I gymnasiet precis tvärtom! En plugg och räknemaskin, mycket beroende på att jag blev så förvånad över alla som gick där. Lugna och trevliga, allt annat än grundskolan där jag fick bråka och slåss för att klara mig. Tog studenten med toppbetyg i medel, så kom då SLU och veterinärutbildning, men då hörde jag redan röster och 1981 blev jag riktigt psykotisk. 1984 rämnade jorden ungefär och sedan dess har jag gått på det här viset med sjukbidrag och sedan stadigvarande sjukersättning. Ska tilläggas att 1981 flyttade jag hem till mina föräldrar igen. Gömde mig i mitt gamla tonårsrum på nytt, för jag var så rädd rösterna!




Från att ha varit en ganska utåtriktad pojke, så när jag var nästan tretton flyttade vi till ett hus! Då förändrades jag markant blev ensam förutom en kompis som jag hade kontakt med. Där borde nog autismen ha upptäckts?

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 3 veckor sedan #1042092 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Knas redan som barn

wasp skrev: Extremt lugn och lillgammal som barn. Redan i 11 årsåldern rädd för mina jämnåriga och gömde mig hemma. Skolpsykiatern inkopplad förstås. Fick medicin minns inte vad (små ljusblå tabletter), efter någon månad tillbaka i klassen igen. Det gick bra, hade lätt för mig i låg och mellanstadiet. Högstadiet var det si och så med, var inte särskilt lysande precis. I gymnasiet precis tvärtom! En plugg och räknemaskin, mycket beroende på att jag blev så förvånad över alla som gick där. Lugna och trevliga, allt annat än grundskolan där jag fick bråka och slåss för att klara mig. Tog studenten med toppbetyg i medel, så kom då SLU och veterinärutbildning, men då hörde jag redan röster och 1981 blev jag riktigt psykotisk. 1984 rämnade jorden ungefär och sedan dess har jag gått på det här viset med sjukbidrag och sedan stadigvarande sjukersättning. Ska tilläggas att 1981 flyttade jag hem till mina föräldrar igen. Gömde mig i mitt gamla tonårsrum på nytt, för jag var så rädd rösterna!

Mer
6 år 2 veckor sedan #1043896 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Knas redan som barn

Jocke skrev: I nian på ett studiebesök på en gymnasieskola, kompisen berättade att jag mest höll huvudet nere under nästan hela besöket. Teven utgick nog från hans berättelse, och har varit väldigt opedagogiska pga eget intresse. Har varit väldigt påverkad av min omgivning.

Bär på några hemligheter som nog förmodligen aldrig kommer att se dagens ljus? Den här världen är så egoistiskt!

??
Själv behandlades jag för nattskräck som fyraåring. Jag var felkopplad från början. Var också ett mycket tyst och snällt barn men när jag flyttade hemifrån revolterade jag så det stod härliga till. Mina nattliga råder var inte att leka med.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043897 av Geta
Svar från Geta i ämnet Knas redan som barn
Schizofrena personer brukar vanligtvis ha varit väldigt lugna och anpassade som barn.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1044784 av Richard
Svar från Richard i ämnet Knas redan som barn
Var lite speciell som barn. Bråkig på dagis, typ orsakade så andra barn fick åka till sjukhuset. Rätt lugn i skolan, 1-9, men kan skämmas för att jag retade andra. Ganska duktig i grundskolan. I gymnasiet kom min depression, kaosade sönder studierna, men fick jobb direkt efteråt.

Fick aspergerdiagnos när jag var 25, min mamma säger att då klarnade det för henne att jag var lite speciell som barn. Asperger var nog inte så vanligt då. Jag är född 1980.