Vad är fel med självmord?

Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1314100 av Nissegossen

Admin1 skrev: Du hittar på Nissegossen. Ted hade haft problem i 12 år och borde fått antipsykotika länge. Han borde själv kunnat räkna ut att han hade schizofreni. Knappast troligt att de hade meddelat diagnos per telefon dagen innan han skulle läggas in. Helt orimligt. 

Står uttryckligen i denna artikel att Ted Gärdestad tog livet av sig samma dag han fick diagnosen per telefon.  www.expressen.se/noje/psykosen-som-blev-teds-dod/
– Inte heller läkardiagnoser talade klarspråk. Ingen läkare sa ordet schizofreni till mig förrän den dagen som Ted dog, säger Kenneth Gärdestad.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314102 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad är fel med självmord?
Enligt Kenneth Gärdestad och filmen så hade Ted schizofreni redan på 80-talet efter anklagelserna om att han mördat Palme. Och han gick och fick sprutor på en allmänpsykiatrisk enhet trots att han hade pengar att gå till en privat..Det är osannolikt att han hade fått diagnosen på telefonen 1997. Stämmer inte någonstans. Och när blev Viska sanningens tempel? Allt är bara spekulationer precis som all denna "statistik" vi matas med.

Ted var tydligen beroende av benzo och liknande under sin relativt korta karriär. Obs! Skriver "tydligen" eftersom jag inte vet säkert. Men Kenneth har berättat historien många ggr. Kanske för många ggr. Uppenbara minneskonstruktioner som förvandlas till sanningar efter en tid.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314103 av Nissegossen
Jag vill i fortsättningen inte bli kallad lögnare, jag berättar med egna ord vad jag uppfattar som sanning och har alltid gjort på viska.se har det inte varit sanning , har jag själv uppfattat det som sanning. Jag fabulerar inte om det inte gäller en text med fiktion där det är otvetydigt att texten är gjord för att uppfattas som just en text utifrån mig själv. Skilj på fiktion och sanning tack.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 3 månader sedan #1314105 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är fel med självmord?
Det är vanligt att anhöriga vill ha en syndabock vid självmord. Ted Gärdestad var inte ett oskrivet blad, när det gällde psykisk ohälsa, när han tog livet av sig.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314108 av Nissegossen

Cosmos skrev: Enligt Kenneth Gärdestad och filmen så hade Ted schizofreni redan på 80-talet efter anklagelserna om att han mördat Palme. Och han gick och fick sprutor på en allmänpsykiatrisk enhet trots att han hade pengar att gå till en privat..Det är osannolikt att han hade fått diagnosen på telefonen 1997. Stämmer inte någonstans. Och när blev Viska sanningens tempel? Allt är bara spekulationer precis som all denna "statistik" vi matas med.

Ted var tydligen beroende av benzo och liknande under sin relativt korta karriär. Obs! Skriver "tydligen" eftersom jag inte vet säkert. Men Kenneth har berättat historien många ggr. Kanske för många ggr. Uppenbara minneskonstruktioner som förvandlas till sanningar efter en tid.
 

Du också anklagar mig för lögn i detta, läs artikeln och läs mellan raderna i texten jag lade in är det utryckligen så att Keneth Gärdestad fick reda på diagnosen Schizofreni samma dag Ted Gärdestad dog. Samt att jag hävdar att Ted Gärdestad fick sin diagnos i telefon samma  dag han tog livet av sig

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 3 månader sedan #1314112 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad är fel med självmord?
Jag upplevde Ted som i dålig psykisk form redan 1984 när han stod i sina röda Bagwan-kläder och spisade skivor. Han var obalanserad och stressad, stirrig och störd av allt runt omkring. Att han då skulle ha varit omedveten om sitt dåliga mående är osannolikt. Det var innan psykosen som dök upp efter 1986.