Vad är fel med självmord?

Mer
3 år 3 månader sedan #1314116 av Nissegossen
Jag pratar om när han fick reda på sin diagnos, det var samma dag han tog livet av sig. För att förstå var ordet Schizofreni och psykiatriska diagnoser tabu i Teds familj. Det talades inte om det i familjen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 3 månader sedan #1314120 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad är fel med självmord?
Han tog livet av sig för han inte stod ut längre. Punkt slut.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314122 av Nissegossen
Ja, jag får ge dig sista ordet på det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 3 månader sedan #1314162 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är fel med självmord?

krokus skrev: En länk om Ted Gärdestad:

www.expressen.se/noje/teds-vag-mot-sjalvmord/
 

Så här säger brodern Kenneth:
Inte förrän den dagen Ted själv hoppade framför tåget vid Häggviks station 22 juni 1997. - Jag tror det var först då han hade insett att han var sjuk, och det orkade han inte leva med
Det där Nissegossen sa om telefonbesked om diagnos innan nämner inte brodern alls. Så det Nissegossen säger stämmer ej. Gissar att Ted hade psykos och det kan ha varit vanföreställningar eller uppmanande röster som fick honom att hoppa framför tåget. Självmordsrisken ökar vid psykos.
 
Mer
3 år 3 månader sedan #1314165 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är fel med självmord?
Det är typiskt att en del vill styra det till att det var psykiatrins fel.
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1314169 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad är fel med självmord?
Tidigare har jag läst att Ted bara satt hemma hos Kenneth, rökte nonstop och smulade aska runt sig, hörde enstaka toner i huvudet som upprepade sig in i det oändliga och pratade och slogs mot röster i princip hela tiden. Även om han fick medicin så fanns detta kvar. Han var trött på att leva på det sättet helt enkelt.

Precis som allt annat i Sverige så skylls alltid någon annan för vad som individer åstadkommer. Tänker på argumenten om att ungdomar i förorten är "svikna av skolan och det svenska samhället" och därför går och bränner ner skolor och tuttar på bilar. My ass.
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.