Länsrätt och rättsäkerhet

Mer
15 år 2 månader sedan #181566 av Admin1
Jag börjar nu förstå problemet. Han är i princip fri och vistas inte på avdelning. Problemet är att han inte formellt sett blir utskriven från den rättpsykiatriska vården och helt fri från den. Enda nackdelen nu är väl om han skulle försämras för då skulle han direkt få rättspsykiatrisk vård utan att ha gjort något fel. Jag tror att liknande strategier har använts inom LPT, så det är inte unikt. SUP betyder det Särskild Utskrivnings Prövning?
Mer
15 år 2 månader sedan #181576 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Friskförklarad och boendes utanför murarna men på sjukhusområdet och får inte lämna detta utan personal. Hade han varit rymningsbenägen eller viljat missköta sig på annat sätt hade det gått utmärkt eftersom det inte finns personal på natten där han är. Problemet är att Länsrätten inte beviljar vare sig permissioner eller annat trots friskförklaringen, icke drogmissbruk o ordnade sociala förhållanden.

I vanliga fall brukar det vara så att när man skrivs ut från sjukhuset och flyttar in i en egen lägenhet så upphör inte den rättspsykiatriska vården eftersom täta hembesök sker av speciella team samt krav på öppen vård brukar också ingå. Inte heller detta anser min sons läkare att sonen behöver men Länsrätten hade kunnat föra in ett sådant krav och på så sätt följt lagen samtidigt som kontroll hade funnits.

Till PSR vill jag säga att jag tycker att det är för jävligt att domstolar i vårt land anser sig stå över lagar. Det driver mig faktiskt mer än det faktum att det är min son som i detta fallet utsätts för rättsrötan.
  • sankt_sigfrid (oinloggad)
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #181709 av sankt_sigfrid (oinloggad)
Svar från sankt_sigfrid (oinloggad) i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet

Admin1 skrev: Har du skrivit till socialminister Göran Hägglund och påtalat problemet? Han har ju nyligen sagt att psykiatrin måste bli rättsäkrare än vad den nu är.


jag mailade honom, fick svar typ : "kära mentalpatient du kan ju alltid överklaga ett länsrätts beslut, men klaga inte hos mig" nått me rblåst än han får man nog leta efter
  • sankt_sigfrid(oinloggad)
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #181713 av sankt_sigfrid(oinloggad)
Svar från sankt_sigfrid(oinloggad) i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Det är ju mig som stef skriver om, och jag är friskförklarad o lider inte av schizofreni, utan har haft en isolerad psykos. Jag är på en öppen avdelning som stef skriver och även om min läkare säger att jag är frisk, två sakkunniga nu har sagt att de inte ser tecken på sjukdom (fast de vill att jag ska vårdas ändå) och vi alla yrkar på rättsliga rådet så anser länsrätten att de har medicinsk grund för fortsatt vård..det är håårt i kronoberg i länsrätten...
Mer
15 år 2 månader sedan #181718 av Nissegossen

sankt_sigfrid (oinloggad) skrev: jag mailade honom, fick svar typ : "kära mentalpatient du kan ju alltid överklaga ett länsrätts beslut, men klaga inte hos mig" nått me rblåst än han får man nog leta efter


Det borde vara läkaren som gör en farlighetsprövning och i detta så har ju läkaren gjort det!

Tycker det är skamligt att när läkaren har sagt att du inte utgör ett hot, borde ju inte länsrätten sätta sig emot!

Detta är givetvis fel enligt lagen att länsrätten ställer sig över gällande lag!

Naturligtvis skall du släppas fri med omedelbar verkan sankt_sigfrid!!!

Jag kan skilja på sak och person, men det kan inte länsrätten!!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • sankt_sigfrid(oinloggad)
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #181775 av sankt_sigfrid(oinloggad)
Svar från sankt_sigfrid(oinloggad) i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Tack, en dag kommer de ju inte kunna motivera tvångsvård med den motiveringen de gör nu (måste ändå antas lida av den psykiska störning etc) fast, jag tänker inte mkt på det, jag är där jag är och gör det bästa av situationen, men ur rättssäkerhet synpunkt är det ju rätt beklämmande, fast de är hårda överlag här i vxö..en knepig dom en kille fick här, var ett avslag på 2 timmar själv på stan..den frågan var för tidigt väckt, men han hade helgpermission varje helg o har haft det typ ett år, o inte misskött sig...knepigt..