Länsrätt och rättsäkerhet

Mer
15 år 2 månader sedan #183282 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Det skulle ju kunna vara värt ett försök. Alla andra har ju som nämnts ovan, avstått. Inte ens olika psykiatriska intresseorganisationer är intresserade å det förvånar mig. Man ska veta det att just rättspsykiatriska patienter ses som paria och eftersom ingen vill engagera sig i deras utsatthet så kan olika myndigheter i stort sett göra som de behagar.
Mer
15 år 2 månader sedan #183305 av Geta
Svar från Geta i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Har inte rättspsykiatriska patienter någon egen förening
eller organisation?
Många inom RSMH är ganska sköra själva så det är nog
mycket begärt att de ska kunna sätta sig in i rättspsykiatriska
problem.
Intresseförbundet för schizofreni - IFS är mest en anhörig-
förening eftersom att man tror att schizofrena inte kan
föra sin egen talan.
Vi som inte har någon egen erfarenhet av rättspsykiatri
utan bara tvångsvård med LPT förstår nog inte alla gånger
problemen.
Mer
15 år 2 månader sedan #183353 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
LRV bygger på LPT men LRV har lite hårdare krav för att bli frisläppt. Jag vet att det finns LPT patienter som sitter inne på ganska lösa grunder så problemen är egentligen gemensamma.
Mer
15 år 2 månader sedan #183546 av Admin1

Stef skrev: Det skulle ju kunna vara värt ett försök. Alla andra har ju som nämnts ovan, avstått. Inte ens olika psykiatriska intresseorganisationer är intresserade å det förvånar mig. Man ska veta det att just rättspsykiatriska patienter ses som paria och eftersom ingen vill engagera sig i deras utsatthet så kan olika myndigheter i stort sett göra som de behagar.


Ett ställe att påtala missförhållandet kan ju också vara Socialstyrelsens tillsynsenhet. De har ju ansvar över vården och den rättspsykiatriska vården räknas väl dit. Att vårda helt friska är ju ett fel.
Mer
15 år 2 månader sedan #183614 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet

Admin1 skrev: Ett ställe att påtala missförhållandet kan ju också vara Socialstyrelsens tillsynsenhet. De har ju ansvar över vården och den rättspsykiatriska vården räknas väl dit. Att vårda helt friska är ju ett fel.


Det har jag försökt med ett par gånger men fått till svar att man inte engagerar sig i enskilda vårdärenden.
Mer
15 år 2 månader sedan #183682 av Sankt_sigfrid
centrum fö rättvisa är inte heller nån att vända sig till, jag fick kalla handen där