Länsrätt och rättsäkerhet

Mer
15 år 2 månader sedan #181441 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Nej. Så fungerar det inte idag. Det är som jag beskriver, rakt av
Mer
15 år 2 månader sedan #181444 av Nissegossen

Stef skrev: bor utanför murarna och om han ville så kunde han sticka och hade varit i sydamerika innan någon reagerade. Det är så sjukt o ologisk det är det som stör mig


:tänk Bor han inom området på anstalten eller är det egen lägenhet på stan?

Eller vad annars är det som stör dig, för att de flesta blir utslussade lite i sänder...?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 2 månader sedan #181445 av Geta
Svar från Geta i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Har han fotboja?
Mer
15 år 2 månader sedan #181451 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Egen bostad utanför murarna. Fotboja har man bara inom Kriminalvården
Mer
15 år 2 månader sedan #181462 av Nissegossen
Har han restriktioner, tex att han inte får gå på stan utan att ha personal med sig?

Eller måste han fråga om han får? Och då får gå på stan utan personal.

Helt enkelt är han obevakad?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 2 månader sedan #181483 av Christina
Det som är störande i detta är ju att allt för många människor lever så rättslöst. Sedan man införde SUP så har det gått från en god tanke till ett samhälle utan rättssäkerhet för allt för många psykiskt sjuka lagöverträdare.
Jag blir upprörd då jag hör om människoöden där man inte har några som helst rättigheter.
Det borde vara läkarna som handhar avgörandet huruvida en patient är frisk och ofarlig. Inte länsrätten, eftersom de inte besitter den kunskapen.
Men läkarna har ju inte ens rätt att sjukskriva en människa längre...där är det Förskräcklingskassan som ska avgöra.
Som rättsstat har vi inte mycket att vara stolta över längre.