Länsrätt och rättsäkerhet

Mer
15 år 2 månader sedan #181854 av Admin1
Mitt intryck är att Länsrätten inte ser den rättspsykiatriska vården, som vård utan felaktigt som ett straff. Det är förmodligen därför friska får stanna kvar i systemet.
Mer
15 år 2 månader sedan #181907 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Så är det o det är fullständigt oacceptabelt. Det blir många gånger helt absurda domar och fullständigt ologiskt
Mer
15 år 2 månader sedan #182107 av Admin1
Den rättspsykiatriska vården verkar ha blivit ett fängelse, vilket det ju inte är tänkt som eftersom Landstinget betalar vården och inte Staten. Har du skrivit till Landstinget och påtalat att de betalar vård för friska? Vad gäller gamlingar blir de ju utskrivna blixtsnabbt från landstingens sjukhus till kommunal vård för att spara pengar.
Mer
15 år 2 månader sedan #182135 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Hade det berott på lanstinget o läkare i det här fallet så hade ju sonen varit ute. Nu är det domstolen som kör sitt race. Men visst, ett annat län en annan Länsrätt. Och eftersom det inte finns någon enhetlig bedömning i Länsrätterna så kunde man chansa på ett annat län. Men det är inte så det borde gå till.
Mer
15 år 2 månader sedan #182451 av Admin1
Hur länge till kan de hålla kvar honom där? Det måste väl finnas prejudikat att gå efter.
Mer
15 år 2 månader sedan #182617 av Stef
Svar från Stef i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Inga prejudikat och i princip kan de hålla honom hur länge som helst. Det är därför jag försöker väcka frågan om rättssäkerhet för det här hade inte hänt om det inte varit för att det är psykiskt sjuka "brottslingar". I en vanlig domstol hade det här aldrig gått.

Min son har lyckats få en ganska duktig brottmålsadvokat som biträde och när jag pratade med honom den första gången vi skulle till Länsrätten, trodde han inte mig. Numera är han nästan lika upprörd som jag. Bl a tycker han att det inte ens behövs en advokat egentligen eftersom det är så ''solklart" hur det borde dömas.

Man ska också tänka på att en plats på rättspsyk kostar ca 4-5000 kr/dygnet. Skulle inte dessa pengar och sängplatsen använts bättre?