Länsrätt och rättsäkerhet

Mer
15 år 2 månader sedan #182621 av Sankt_sigfrid
min läkare har sagt i över ett år till länsrätten att jag inte har någon psykiatrisk vård, utan miljöterapi som jag sköter helt själv..Min doktor tycker dessutom att det är horribelt att jag ska kosta skattebetalare 150000 i månaden utan nytta..
Mer
15 år 2 månader sedan #183147 av Sylviaplath
När jag träffar på representanter från Amnesty brukar jag påpeka att jag inte stöder dem så länge som de inte intresserar sig för den rättslöshet som råder kanske bara 1 km från där vi står (dvs närmsta psykiatriska klinik), där undantag från alla mänskliga rättigheter råder och folk kan bli inspärrade, misshandlade och isolerade utan att ha begått brott och utan att den psykiatriska personalen ställs till svars för de brott som begås, och att länsrättsförhandlingar är rena skenrättegångar. Jag brukar säga att det inte finns ingen anledning att gå över ån (fokusera på diktaturer) efter vatten, eftersom det finns ett antal felaktigt inspärrade rättslösa här, mitt ibland oss, i vårt sk demokratiska samhälle. Jag brukar få höra att det var en intressant och oväntad synpunk, och en rekommendation att själv engagera mig. Och det håller jag med om, och kanske gör jag det en dag. Kanske kan det vara någonting för er Stef?
Mer
15 år 2 månader sedan #183162 av Christina
Dessvärre är det ju så att Amnesty (Sverige) inte anser sig kunna agera på Svensk mark och i England exv, så anses inte psykiatrin i Sverige vara ett prioritera område. Tror inte Amnesty har så mycket "go" att de vågar agera. Skriva protestlistor för politiska fångar i diktaturstater är väl ungefär vad de mäktar med.
Samt att de i viss mån arbetar mot dödsstraff.
Det är enligt mitt förmenande en organisation som överlevt sig själv.
Man måste våga att vara politiskt inkorrekt för att kunna nå ett resultat och där finns allt för få människor att tillgå, som vågar ställa sig på barrikaderna.
Men kontakter har tagits med denna organisation så man är väl luttrad.
Enda sättet att få en fungerande rättssäkerhet torde vara att man inte lyssnar på opinionen då det bara handlar om vedergällning.
Civilkurage är ett något man numera inte nämner inom vare sig rättspsykiatrisk- eller kriminalvård.
Man gör stora satsningar för att skapa en yttre säkerhet men den dynamiska säkerheten sätt ur spel.
På detta sätt skapas farliga människor...tyvärr.
Mer
15 år 2 månader sedan #183166 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Länsrätt och rättsäkerhet
Amnesty har väl som princip att inte arbeta med hemmafrågor. Jag tycker också det är synd att psykiatrin inte uppmärksammas mer, men jag kan förstå det. Jämfört med att USA avrättar utvecklingsstörda och Iran homosexuella så faller det lätt bort.
Jag tycker inte Amnesty spelat ut sin roll men dem verkar ha blivit tystare eller fegare. Det som behövs är en rejäl revolt.
Mer
15 år 2 månader sedan #183181 av Sankt_sigfrid
efter diskussioner med så väl amnesty och röda korset kan jag bara konstatera att det är två organisationer som aldrig får ettt öre mer från mig..det är lätt att haka på tredje världen, men se om sin egen farstu går inte..
Mer
15 år 2 månader sedan #183206 av Admin1
Du kanske kunde kontakta Centrum för rättvisa:
www.centrumforrattvisa.se/