Epilepsi efter serier med ECT?

Mer
8 år 9 månader sedan #755721 av Cider
Nej det är inte så ofta man hör om det men det förekommer och jag är nyfiken på i vilken omfattning. Jag förväntar mig inte så många vittnesmål här på viska.se.
Mer
8 år 9 månader sedan #755724 av Cider
Personalen på ECT-enheten fick inte igång min andning vid två tillfällen och jag kördes till IVA och vaknade tydligen där.. tillsist. Tack o lov. Möjligen kan det ha bidragit till utvecklingen av sjukdomen epilepsi. Samt att jag tydligen behandlats med väldigt väldigt många serier under 5 år på raken. Gick på polikliniska behandlingar också. Ibland tänker jag att jag nog behandlats mest i Sverige.

Jag hade anfall på nätterna ibörjan, på sjukhuset. På morgnarna fick jag berättat för mig att jag ramlat och legat och krampat på golvet på nätterna flera gånger. När jag kom hem från sjukhuset fortsatte jag få små petit mal regelbundet, blev frånvarande i vardagen, visste inte var jag var eller vart jag var påväg samt att jag alltid kissade på mig.
Mer
8 år 9 månader sedan #755725 av Geta
Svar från Geta i ämnet Epilepsi efter serier med ECT?
Varför fick du ECT?
Mer
8 år 9 månader sedan #755882 av Admin1
Hade du antipsykotika också?

En gammal nyhet:

Att antipsykotika medför en ökad risk för kramper har varit känt sedan mer än 50 år. Kramprisken för klassiska neuroleptika är större vid snabb dosökning och höga doser och har rapporterats förekomma hos mellan 0,3 och 9 % av behandlade patienter. Data från epidemiologiska studier tyder dock på att Haldol och Risperdal hör till de antipsykotika som har lägst kramprisk. Långsam dosstegring till lägsta effektiva dos samt koncentrationsbestämning av både neuroleptikum och antiepileptikum rekommenderas.

www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... ipsykotika

Har för mig att antidepressiva också kan framkalla kramper.
Mer
8 år 9 månader sedan #755998 av Cider
@Geta: Mot depression med apati enligt sjukvården.
Mer
8 år 9 månader sedan #756001 av Admin1

Cider skrev: Personalen på ECT-enheten fick inte igång min andning vid två tillfällen och jag kördes till IVA och vaknade tydligen där.. tillsist. Tack o lov. Möjligen kan det ha bidragit till utvecklingen av sjukdomen epilepsi. Samt att jag tydligen behandlats med väldigt väldigt många serier under 5 år på raken. Gick på polikliniska behandlingar också. Ibland tänker jag att jag nog behandlats mest i Sverige.

Jag hade anfall på nätterna ibörjan, på sjukhuset. På morgnarna fick jag berättat för mig att jag ramlat och legat och krampat på golvet på nätterna flera gånger. När jag kom hem från sjukhuset fortsatte jag få små petit mal regelbundet, blev frånvarande i vardagen, visste inte var jag var eller vart jag var påväg samt att jag alltid kissade på mig.


Har du pratat med din läkare att din epilepsi efter ETC rapporteras till Socialstyrelsen och att de utreder om samband med ECT:n du fått finns för din epilepsi. Du slipper då själv grubbla över saken. Kanske du själv också kan skriva till Ivo och fråga.