Epilepsi efter serier med ECT?

Mer
8 år 9 månader sedan #756022 av Admin1
Du kanske skulle samla ihop dina bevis och skicka till Psykiatriregistret, så de ändrar texten på hemsidan att ECT är mycket skadligare än de rapporterar. Vi har inte så många fall av ECT här så vi kan inte ha några egna åsikter. Vi får lita till ECT-registret, som trots allt får de flesta rapporter om ECT. Att ett ECT-register finns tyder på att det tas på allvar i alla fall och att de borde vara intresserad av att ta del av dina fakta i fallet.
Mer
8 år 9 månader sedan #756023 av Isa-Alise
Mer
8 år 9 månader sedan #756025 av Admin1
Det finns många läkemedel som kan framkalla epileptiska kramper och säkert ett 30-tal. Här finns en lista över de vanligaste:

en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_seizures
Mer
8 år 9 månader sedan #756029 av Cider
Socialstyrelsen svarade mig nyligen:

"Tack för att du delar med dig av din berättelse! Tyvärr får vi ta del av många berättelser om ECT som framför allt berör bristande information och en upplevelse av brist på delaktighet i beslutet att behandlas med ECT. Många som hör av sig till oss har inte mött förståelse när de berättat om bestående problem, främst med minnet.

Jag såg att min kollega Astrid som är psykiatriker och sakkunnig på området också skickat ett svar till dig. Jag kan tillägga att Socialstyrelsen håller på att arbeta med en vägledning för hur vården bättre ska informera, följa upp, utreda och vilka eventuella åtgärder som kan vidtas när en patient upplever minnesstörningar efter ECT. En del av underlaget till den här vägledningen är de berättelser som människor som behandlats med ECT skickat in till oss på Socialstyrelsen och Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO är den myndighet som tar emot anmälningar från privatpersoner när det gäller missförhållanden i vården, dock utreder de som regel inte händelser som är mer än två år gamla, maila till <!-- e --><a href="mailto:registrator@ivo.se]registrator@ivo.se[/url]<!-- e --> för att anmäla&quot;.

Jag tror på detta med information samt uppföljning och utredning i öppenvården. Där finns t ex arbetsterapeuter som kan hjälpa till med hjälpmedel. För de som är motiverade.
Mer
8 år 9 månader sedan #756031 av Admin1
Har du skrivit om dina problem på elchocker.se? Det kan ju vara en kanal för dig och göra att du får kontakt med andra med epilepsi efter ECT?
Mer
8 år 9 månader sedan #756035 av Cider
Ja det finns mycket som kan orsaka riktig epilepsi och kramper men ibland går det inte att hitta någon orsak alls. I mitt fall misstänker jag ECT precis som mina läkare, 100% säkra kan de naturligtvis inte vara.

Tack för info. Ska ta reda på mer om ECT-registret och hur de får in sina rapporter.