Epilepsi efter serier med ECT?

Mer
8 år 9 månader sedan #756007 av Cider
@Admin:

Jag har inga minnen av alla namn på läkemedel jag ätit under de senaste 12 åren. Det har varit en blandning av antidepressiva och antipsykotiska. Idag tar jag medicin: låga doser av Nitrazepam och Nozinan för att kunna sova samt Lamictal för att slippa anfall. De dagar jag glömmer ta antiepileptikan får jag tillbaka symptom.

Det är nog smart att prata med sin läkare om man får kramper och samtidigt medicinerar med neuroleptika. Kanske är en del drabbade utan att de vet om det.

De som får en stroke drabbas ibland av epilepsi och jag har många symptom på stroke efter all ECT - jaja, andra biverkningar än
epilepsi diskuteras i andra trådar, jag delar med mig i de trådar om ECT som redan finns på forumet i framtiden om jag orkar (epilepsin är det jag lider minst av och är minst funktionsnedsatt av i vardagen).
Mer
8 år 9 månader sedan #756011 av Admin1
Psykiatriregistret har ett register över ECT. Så här skriver de om ECT:
Finns biverkningar?

I samband med elektrokonvulsiv behandling (ECT) är det vanligt med kortare minnesstörningar. I vissa fall är dessa längre, men av övergående slag, och man kan inte utesluta bestående minnesstörningar i sällsynta fall. Lindrig huvudvärk och muskelvärk kan förekomma.

www.psykiatriregister.se/content/ect-behandling

Du kanske skulle mejla dem om de har rapporter om epilepsi. De får ju rapporter från de flesta ECT, så de vet nog bättre än vad vi gör, där de flesta aldrig fått ECT. Här hittar du mail adress till dem.

www.psykiatriregister.se/content/kontakt-ect
Mer
8 år 9 månader sedan #756012 av Cider

Admin1 skrev: Har du pratat med din läkare att din epilepsi efter ETC rapporteras till Socialstyrelsen och att de utreder om samband med ECT:n du fått finns för din epilepsi. Du slipper då själv grubbla över saken. Kanske du själv också kan skriva till Ivo och fråga.


Jag har anmält alla mina skador (som jag skrev ovan, epilepsin är det jag är minst funktionsnedsatt av) till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, och patientskadeförsäkringen LÖF och båda håller på att utreda mitt ärende. Det lär ta sin tid. Jag har orolig för att de inte ska hitta det viktiga i alla högar de behöver gå igenom. Om jag minns rätt har jag en handläggare på Socialstyrelsen också.
Mer
8 år 9 månader sedan #756014 av Cider
@ Admin1: Tack för länk med adress.

Allvarliga mer eller mindre permanenta hjärnskador av ECT är vanligare än många tror. Det finns vittnesmål om jag säger så. Men! Andra biverkningar än epilepsi får diskuteras i andra trådar om ECT för dessa brukar kunna diskuteras i oändlighet och sådana långa diskussioner vill jag inte ha i den här tråden, även om det är viktigt att det kommer fram. Vänligen! /Cider
Mer
8 år 9 månader sedan #756015 av Admin1
Snabbast besked från du nog från Psykiatriregistret. Maila dem och fråga Jag tror att jag fått epilepsi av ECT. Finns andra fall av epilepsi rapporterade till er efter ECT. Ger säkrare resultat är fråga här där kanske ett dussin fått ECT och då kan man inte upptäcka ovanligare biverkningar. Det måste vara ovanligt med epilepsi, eftersom de skriver så här om biverkningar av ECT:

I samband med elektrokonvulsiv behandling (ECT) är det vanligt med kortare minnesstörningar. I vissa fall är dessa längre, men av övergående slag, och man kan inte utesluta bestående minnesstörningar i sällsynta fall. Lindrig huvudvärk och muskelvärk kan förekomma.

Om epilepsi förekommer så är det en sällsynt biverkan och då krävs säkert 10000-tals fall. Viska har för få ECT för att vara till någon hjälp.
Mer
8 år 9 månader sedan #756018 av Cider
Många vittnesmål finns på elchocker.se. De flesta där har inget med scientologi-kyrkan att göra och man kan få gratis hjälp att anmäla skador. Där finns inte ett enda vittnesmål som jag inte kan känna igen mig i.

OBS: Jag är inte emot ECT i sig men de negativa biverkningarna måste det spridas mer information om, det måste bli mer känt hos alla. Det är min läkare som föreslog en anmälan.