Epilepsi efter serier med ECT?

Mer
7 år 7 månader sedan #864011 av Cosmos

Cider skrev: Är Du själv drabbad eller vet Du personer som utvecklat sjukdomen epilepsi efter eller före avslutad serie med ECT?

Observera att tråden handlar just om "biverkningen" epilepsi, inte om andra tillfälliga eller kvarstående biverkningar. Vill ni veta mer om biverkningar man kan drabbas av finns sidan elchocker.se. Vissa får inga kvarstående biverkningar av ECT ö h t.

Det jag vill undersöka är om det finns något samband? ECT används visserligen för att framkalla ett epileptiskt anfall under varje behandling men att utan el genom hjärnan leva med kramper i vardagen p g a av tidigare ECT - finns det några drabbade?

De som skadar huvudet i trafikolyckor drabbas ibland av epilepsi och de som tidigare lobotomerades utvecklade inte sällan svår epilepsi.

Dela gärna med er av tankar och vittnesmål om detta viktiga ämne!


Jag vet inte hur aktuellt detta är längre men annars är jag en av de uppenbarligen få som fick epilepsi efter en serie på 10 ECT-behandlingar. Detta var 35 år sedan och jag har fortfarande kvar min ep så det blev en permanent skada.
Mer
7 år 7 månader sedan #864033 av Geta
Svar från Geta i ämnet Epilepsi efter serier med ECT?
Jag fick sex elhocksbehandlingar omkring 1970. Det jag har fått är migrän
som kan liknas vid en sorts epilepsi. Först fick jag migrän med kraftig
huvudvärk. Numera får jag bara ögonmigrän vid stress. Det blixtrar framför
ögonen.
Mer
7 år 7 månader sedan #864223 av Admin1
Antipsykotika kan utlösa epilepsi också. Vissa läkemedel är värre än andra, så epilepsi kan vara en läkemedelsbiverkan också.
Mer
4 år 7 månader sedan #1181172 av Gabbi
Min syster har fått diagnosen bipolär och har under många år fått många ectbehandlingar. Vi är just nu i Rumänien på semester och igår fick hon ett mycket kraftfullt epilepsianfall för första gången i sitt liv. Dock hade hon även en stroke för 3 månader sedan, så den rumänske läkaren anser hon fått en stroke till. (Jag söker efter en second opinion eftersom jag inte känner till något samband mellan stroke och epilepsi.).
Mer
4 år 7 månader sedan #1181186 av Geta
Svar från Geta i ämnet Epilepsi efter serier med ECT?
Hej och välkommen !

Stroke är ju allvarligt. Har inte heller hört något samband mellan epilepsi och stroke. Är din syster gammal?
Mer
4 år 7 månader sedan #1181226 av Admin1
Tydligen kan stroke framkalla epilepsi:
Det nära sambandet mellan cerebrovaskulär sjukdom och epilepsi finns beskrivet genom hela den moderna neurologiska litteraturen. De senaste åren har epilepsi efter stroke (postapoplektisk epilepsi, poststroke­epilepsi) ådragit sig ett allt större intresse, och litteraturen växer. Utvecklingen sammanfaller med ökat fokus på etiologi inom all epilepsiforskning och höjda ambitioner i strokesjukvården.

lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/K...andling-och-prognos/