Idag fick jag min diagnos Schizoid personlighetsstörning

Mer
16 år 2 månader sedan #110065 av Karenina

Admin1 skrev: Tidigare har sagts att föräldrarna varit helt oskyldiga till insjuknandet i schizofreni, men nu finns indikationer att Expressed emotions kan öka risken att insjukna i schizofreni om man är genetiskt predisponerad för det. Expressed emotions är fientlighet, högljudd kritik och överengagemang. Tidigare sas att Expressed Emotions i en familj ökade risken för återfall i psykos vid schizofreni.


Intressant hur nästan alla teorier verkar gå fram och tillbaka hela tiden - nästan som pendeln på en gammal köksklocka...

På 70-talet fanns det teorier som sa att föräldrarna helt och hållet var skyldiga, om barnet utvecklade schizofreni. Sedan hette det att föräldrarna var helt oskyldiga. Och nu verkar det som att pendeln svängt tillbaka igen en liten aning.
Mer
16 år 2 månader sedan #110075 av aspie
Karenina,

Kanske beror det på att anknytningsteorierna har kommit på mode. Jag har nyligen läst en bok om saken, och det står i början av boken att bara en väldigt liten del av USA:s befolkning led av dessa problem enligt undersökningarna. Men det glömmer man efter man har läst lite mera. Där finns scheman av olika typer av störningar i tidig anknytning, och man hittar där sig själv och så gott som minst 70% av människor som man känner. Det kan vara lite farlig läsning för en ung psykologistuderande, eftersom saken är så konkret att boken lockar till att diagnostisera på lätta grunder. Senare i boken hittar man dock det kontroversiella forskningsresultatet, att bland barnhemsbarnen från Romanien, som hade levt i ytterst miserabla förhållanden, fanns det oväntat få fall av anknytningsstörning. Men även detta hoppar man lätt över, eftersom anknytningsteorin verkar så allomfattande. Nej, jag varken kritiserar eller hånar ifrågavarande teorin. Men man skall vara lite försiktig med saker som ett tu tre verkar väldigt moderiktiga.
Mer
16 år 2 månader sedan #110079 av Nissegossen
Om jag får lägga mig i debatten, så finns det inga "Skyldiga" i detta. Föräldrarna är lika mycket offer i det här!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 2 månader sedan #110106 av Mantra

aspie skrev: Senare i boken hittar man dock det kontroversiella forskningsresultatet, att bland barnhemsbarnen från Romanien, som hade levt i ytterst miserabla förhållanden, fanns det oväntat få fall av anknytningsstörning. Men även detta hoppar man lätt över, eftersom anknytningsteorin verkar så allomfattande. Nej, jag varken kritiserar eller hånar ifrågavarande teorin. Men man skall vara lite försiktig med saker som ett tu tre verkar väldigt moderiktiga.


Vilken bok refererar du ifrån? Jag undrar är det forskningsresultatet presenterat efter att barnen vuxit upp. Vad jag såg i en dokumentär om barnhemsbarnen i Rumänien, så hade de blivit apatisk, understimulerade och känslomässigt utarmade...
Mer
16 år 2 månader sedan #110398 av aspie
Mantra,

O'Connor, T., Bredenkamp, D.,(1999) [i:12ss6dh0]Attachment Disturbances and disorders in children expoced to early severe deprivation.[/i:12ss6dh0] Infant Mental Health Journal. Det är klart att dessa barn hade massor av alla möjliga problem, men forskarna hade varit överraskade pga att så stor del av barnen inte fyllde de diagnostiska kriterierna för anknytningsstörning.
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #110457 av aivo

Graatass skrev: Så Aspergers Syndrom är nog mera vår tids diagnos, än vad schizoid/schizotym personlighet är.


Ja håller med om att det är vår tids diagnos. Många verkar få den enkelt nu för tiden :)

Alltså jag har haft denna diskussion med flera andra schizotypa människor (som jag), de är olika saker schizotyp och asberger. Ja förstår kopplingen schizoid och asberger för de är rätt lika. I brist på känslor och ensamhet.

För det första beror ju inte schizotyp ps på någonting som händer i magen på mamman utan snarare första åren under uppväxten. (1-3 års åldern).

För det andra hör och ser schizotypa sina tankar som ekon. Är överreligiösa. Har hög EQ mot skillnad mot asbergers. Asberger saknar väl lite av förmågan att förstå människor medan en schizotyp i allmänhet vet vad en person känner utan att ens se på människan. Schizotypa sysslar ofta med konst, musik, kreativa processer. Är ju bevisat att schizotypa har mer kreativ aktivitet än normala människor pga stort inre liv och introversion. (läs gärna om det på creativity sidan längre ner på mental health på wiki)

Schizotypa är rädda för människor, ofta paranoida, tror på övermänskliga saker och lever hela livet i en magisk ofta underbar värld.

Schizotypa har också väldigt mycket känslor till skillnad mot asberger och schizoid.

Sen behöver ofta schizotypa (de flesta ja pratat med) äta antipsykotikum för att dämpa det rika inre livet och alla dessa saker jag listat upp. Annars kan vi bli för isolerade och magiska.

Schizotyp är mycket närmare schizofreni. Typ som en lillebror eller kusin. Men vi har inga negativa symptom vad jag märkt hos mig och andra. Eller hör några röster förutom våra egna tankar. Slutrad, de är olika diagnoser :) (hoppas du inte tar illa upp Graatass inget personligt men det är skilda symptom på dem)

Största problemet med schizotyp ps är den konstanta rädslan för människor som man måste kämpa med varje dag. Personligen tycker jag inte de är särskilt lika.