Gick från New Ages till Jesus.

Mer
11 år 7 månader sedan #519181 av Saari
Jag diskuterar gärna tro, men att skriva citat ut bibeln säger ingenting till min spiritualitet. Det är i tron, inte i orden, som det viktiga ligger enligt mig. Det är det underbara med religion, man har sin egen tro. Jag tvingar ingen av er att läsa skrifter om wicca.

Men jag tror, likt jaana, att allt hör ihop på något sätt, oavsett religion.
Mer
11 år 7 månader sedan #519183 av Potte-Boa Jösse
Precis, hejja ekumeniken!

Mer
11 år 7 månader sedan #519191 av Nissegossen
Dags för min egen filosofi TWILIGHT ZONE I den har jag skrivit den här; "Jag har sett mig själv komma emot mig likadant klädd som mig själv för att sedan den som jag ser helt plötsligt bara stå upp genom luften och dras ut och liksom skiktas för att sedan fara iväg över hustaket med stor hastighet.
De jag hör i mitt inre frågade då vad jag tänkte om det, bara nyfikenhet svarade jag"

Han var den bättre av oss, som är jag i min själ! Jag har alltså sett mig själv bli upptagen och har därför inga svårigheter med att Jesus blev upptagen, det tror jag ju stenhårt på och "han", jag gör ingen skillnad på honom och mig själv då vi är av samma själ. Utav någon outgrundlig anledning lever jag fortfarande och kan tala om det. Läs gärna TWILIGHT ZONE från den som faktiskt har skrivit den och som förhoppningsvis vill säga er någonting med den.
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=889 [/url]<!-- l -->

[youtube:iptcn1qd]Mhp3z4IwEyU[/youtube:iptcn1qd]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #519195 av Nissegossen
Vi är alla här sökare och låt alla finna sin egen väg till skaparen, om vi alla var stöpta i samma form, ja då skulle vi gräla om det i alla fall! Låt var och en ha sin tro och finna sin väg till vår allas skapare. zoidar, jag tycker att du är lite för oflexibel här och att du bör nog stämma ned några tonlägen och se att andra också kommer dit en gång.

Titta på Jesu födelse kyrka hur munkarna från alla möjliga trosriktningar är där och bevakar kyrkan och sin del i den och inte tillåter att någon annan varken städar eller restaurerar den som den så väl behöver, kallar du det kristet? Svälj din stolthet och låt var och en finna just sin väg till skaparen! För vad är det som säger att just du har rätt tro?
We shall overcome, tänker jag inte spela nu, utan en annan sång nämligen den här...
[youtube:37t0itrz]gUE6W6qSmcc[/youtube:37t0itrz]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #519198 av Potte-Boa Jösse
Word Nisse!! :bravo:
Mer
11 år 7 månader sedan #519214 av Zoidar

Saari skrev: För att jag inte kan välja någonting jag inte tror på. Jag är helt enkelt inte troende kristen. Det handlar inte om vilja, utan om övertygelse. Jag är inte övertygad om att Gud finns, även om jag skulle vilja att hen fanns. Jag känner bara inte Jesus i mig eller omkring mig, däremot känner jag krafter, energier och magi. Intuition, spiritualitet som inte har med kristendomen att göra. Jag är övertygad i min tro och jag är inte kristen även om det vore så mycket lättare.


De där kraftena du pratar om, ja visst finns de, änglar finns, andar finns, energier finns. Jag tror fortfarande de finns, jag har ju upplevt dem också. När jag blev kristen slutade jag inte tro på krafter, men det lades till att Jesus dött för våra synder och uppstått, och övertygelsen att allt som skiljer oss från honom är av ondo. Jag tror inte vi ska ha kontakt med andar, jag tror det är demoner som ofta spelar goda. Energier och healing o.s.v. Jag tror inte heller healing är något som är bra utan något som också har en andlig baksida. Men som du skriver intuition kan man ju ha, känna av andras känslor o.s.v. det är ju naturligt att det kan vara så.

Nä man kan inte välja att vara övertygad kristen, det är omöjligt som du säger. Vad man kan göra om man vill ha tro och övertygelse, är att närma sig Gud genom att lyssna på predikningar och läsa bibeln. Man kan be: "Gud jag vill tro, hjälp min otro." Tron kommer genom predikningar, genom bibeln. Det är en gåva och inte något vi kan ge oss själva. Tron är av nåd allena, det är för att kristna inte ska ha något att skryta med. Det kan vara så t.ex. att man lyssnat på predikan och sen på vägen hem i bussen så bara plötsligt tror man. Det går inte förklara, det är ett mysterium.

Anchored in Christ ✟