Min mobil

Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1227841 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Min mobil
Dator i första hand har ett abonnemang med fria samtal, sms, jag har sagt till de som vill skicka sms att jag läse dem inte ta det över E-post istället har det på mobilen också. I och med liten surf post blir det hemma via wi fi på routern ingen kostnad alls att surfa på webben via det.


Skriver inte något eller sällan på moilen, ingen finmotorik biverkan av mediciner av gammal typ har gett mig medicinskt betingad parkisonism så det blir datorn jag jobbar med det fungerar bättre. Musik på mobilen men där har gått sönder i hörlursutaget så kontakten går inte längre helt in då fungerar det inte längre. Bör låta laga den det försöker jag inte själv. Annars kan jag surfa hemma även påmobilens wi fi det går bra därav kan jag även ringa gratis, men har fria samtal så onödigt. Kan kolla kartor och sådant även på mobilen utan surf på den.

Men eftersom kartverket kostar inget så kan jag dra ut många kartor på skrivaren te x vandringsleder vart jag nu vill gå. Eller leta reda på ett ställe skyddat nära till en mindre tätort och där kunna köpa mat, även apotek om det finns och etablera en bosättning om skog med sjö i närheten, där jag eventuellt kan få fisk. Detta då jag köpt gäddsaxar från Norrland i Finland är det tillåtet att fiska med

Antingen med kastnät eller ett säker sätt att få fisk men det är förbjudet att använda i Sverige men inte förbjudet att inneha. I en överlevnads situation gör jag det som krävs för att överleva. När jag köpt dem mejlade jag min lärare i överlevnad. I svarsmejlet skrev han fågel fisk eller mitt emellan dock förbjudet att jaga med. Men som sagt jag kan överleva med den utrustning jag har får banta packningen så att jag själv kan bära den det är ika bra att jag gör det medan jag är hemma. Tidigare drog jag en packkärra tvåhjulig som tål vikten, men insåg att det var tungrott och efter att ha prövat ett dygn ute kom jag fram till det att jag måste banta utrustningen.

Vedspis har jag köpt ett disk ställ ordning eller redspsställ ordning skurit upp den från lite i underkant för ändamålet skriv IKEA Stove på yuotube så ser ni både hur man bygger om den med hålet och sätter fästen undertill för att få drag underifrån och jag har ett lock till den, konverterad från varmhållning på bordet för mat som skall vara på värme på bordet. Locket exakt den storleken där kan jag använda mitt trangiakök utan spisbränsle, det dröjer inte länge innan en flaska med spisbränsle är slut. I skogen finns ingen sprit därav vedspis. Sparar onödig vikt dessutom

Denna gång lurade jag tekniken på viska kopierade texten, visst utgånget dokument

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 2 månader sedan #1227844 av Geta
Svar från Geta i ämnet Min mobil
Nissegossen,

Jag förstår inte hur du med din dåliga finmotorik lyckas skriva så stora ordmassor?
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1227845 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Min mobil
Det är på datorn och rättar de felslag jag gör. På mobilen inte en chans, är glad om jag får fram ett kort budskap. Det är omöjligt på laptopen använder jag extern mus dito tangenbord. Man väljer hjälpmedel i situationen man är i precis som synskadade tar och ökar storleken på texten för att överhuvutaget se och läsa, det borde du själv att ha nytta av, eller förminska om du är närsynt

Har lärt mig hjälpligt att kunna tangentbordets bokstavs platser men inte fingersättningen så hjälpligt sätter jag fingret på rätt tangent även vid dålig belysnining och idag just bör jag installera om systemet då rättstavningsprogramet inte fungerar. Stava lärde jag mig i skolan främmande ord har jag lärt mig genom Svensk litteratur, kan stava det är felslagen det mesta

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 2 månader sedan #1227846 av Geta
Svar från Geta i ämnet Min mobil
Jag zoomar ofta texten till större.
Mer
4 år 2 månader sedan #1227847 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Min mobil

Geta skrev: Jag zoomar ofta texten till större.


Läser obehindrat utan läsglasögon detta på min dator
ctrl + plus och -minus klicka det går fortare än att zooma

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1227880 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min mobil
Jag har en gammal mobil från 2001, som jag ringer med och en smartphone, som ger mig internet när jag reser. En android smartphone kan krångla och stänga av sig själv för att den tror batteriet är tomt, men det är fel på batterifilen. Fixas med batterikalibreringsapp. Androider utvecklas och vissa appar fungerar ej med t.ex android 4.4. För en del modeller kan man flasha och installera en modernare androidversion. Finns exempelvis LineageOS.
lineageos.org/ Men för att kunna flasha sin mobil måste det finnas en imgfil till just den modellen.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.