IQ

Mer
5 år 7 månader sedan #1094259 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet IQ
Kan bara tala för mig själv. Såg fram emot att börja skolan skit mycket när jag var liten, kunde läsa redan på dagis för ja hade den naturliga viljan att lära mig o förstå världen som ja tror alla föds med. Fick min första bok, läste ut den på 1 timme, sen började alla tävla om vem som kunde läsa fortast o.s.v och då var jag inte intresserad o ville bara ut på rast, från 2:an o framåt var det likadant. Enligt mig förstörde skolan min vilja att lära mig o min naturliga nyfikenhet, det var inte förrens jag började göra uppror mot skolan på gymnasiet som jag fick tillbaka den viljan o började läsa böcker för mig själv igen.
Mer
5 år 7 månader sedan #1094260 av Geta
Svar från Geta i ämnet IQ
Det behövs personer med hög intelligens som gör uppfinningar och som förbättrar samhället på många olika sätt.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1094266 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet IQ
Einstein hade väl knappt klarat skolan om han gått i den nu, hade fått nån adhd eller autism diagnos eller nåt. Noam Chomsky som e jävligt klipsk o har kallats vår tids mest betydelsefulla intellektuella figurer gick i skola utan betyg.

www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-...rs-said-about-school
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 7 månader sedan #1094268 av krokus
Svar från krokus i ämnet IQ
Skolan är väl inte riktigt anpassad efter alla elevers behov. I grundskolan var det en kille (i en parallellklass) som fick hoppa över årskurs 2, det kanske hade varit något för Recard också.

Sedan finns det skolor som är anpassade efter elever med autismspektrumdiagnoser. Det skulle kanske behövas skolor för andra NPF-diagnoser också, då elever med ADHD kan upplevas som "störiga" i klassrummen. Jag menar dock inte särskolor!

Jag tar illa vid mig när Recard skriver att elever med bra betyg är hjärntvättade. Får en känsla av avundsjuka. Varför skulle man vara hjärntvättad för att man vill lyckas med skolan och på så sätt kunna hitta ett jobb som man trivs med? Fast jag är väl för hjärntvättad och indoktrinerad för att inse det. :va? :väggen
Mer
5 år 7 månader sedan #1094272 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet IQ
Som jag ser det är skolan träning för löneslaveri, jag var aldrig intresserad av det. Men visst man får väl tycka skolan är rolig, de människorna som älskade skolan som fan var alltid hemska mot mig dock o dömde mig för att jag inte hade lika höga betyg som dom, vilket ja inte kunde förstå förrens i efterhand.
Mer
5 år 7 månader sedan #1094276 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet IQ
Människor som har högre IQ har vad jag förstår alltid en inneboende brinnande eld att lära sig saker. Man prioriterar att tänka själv och att driva sitt eget lärande. Det gör inte skolan. Dom tycker eleverna ska nå en viss nivå av kvalifikation för att klara att leva i samhället som individer. Det tycker jag är fel sorts lärande, men man måste ta i åtanke att individer som inte är intelligenta i sig själv inte drivs av kunskapstörst eller individualitet måste få en push annars klarar dom sig inte. Det måste finnas nånting i systemet som driver dom framåt och det tror jag är som är tragiskt men ändå nödvändigt.

Skulle vilja säga: You can lead a horse to the water but you cant make it drink. Det hela cirklar kring att du själv ska göra ditt eget beslut och lära dig det du behöver och känner lust för att lära och jag har klarat mig i skolan baserat på den observationen. Kanske inte alltid och kanske inte så som man i jämförelse med andra skulle vara men enligt mig. Jag har iaf lärt mig saker på egen hand och gjort det jag velat i den utsträckning det har gått.