Våra schizofrena upplevelser?

Mer
4 år 5 månader sedan #1198368 av Geta
Svar från Geta i ämnet Våra schizofrena upplevelser?
Det är skillnad på budskapet i Gamla testamentet och i Nya testamentet.
Mer
4 år 5 månader sedan #1198391 av IngeF
Helvetes evige pinsler hører nytestamentet til.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 5 månader sedan #1198398 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Våra schizofrena upplevelser?

IngeF skrev: Om jeg trodde på Gud, ville jeg hevde at min hjerneskade er straff for mine foreldres utroskap. Bibelen er full av vikarierende straff fra den allmektige.

Tro är en gåva från Gud , du behöver inte sätta fällben för dig själv.
Johannes 9:1-13 Det Norsk Bibelselskap 1930 (DNB1930)

9 Og da han gikk videre, så han en mann som var født blind.

^2 Og hans disipler spurte ham: Rabbi! hvem er det som har syndet, han eller hans foreldre, siden han skulde fødes blind?

^3 Jesus svarte: Hverken han har syndet eller hans foreldre, men det var forat Guds gjerninger skulde åpenbares på ham.

^4 Jeg må gjøre hans gjerninger som har sendt mig, så lenge det er dag; natten kommer da ingen kan arbeide.

^5 Mens jeg er i verden, er jeg verdens lys.

^6 Da han hadde sagt dette, spyttet han på jorden og gjorde en deig av spyttet og smurte deigen på hans øine.

^7 og han sa til ham: Gå og vask dig i dammen Siloa, det er utlagt: utsendt. Han gikk da bort og vasket sig, og kom tilbake seende.

^8 Grannene og de som før hadde sett ham sitte og tigge, sa da: Er det ikke han som satt og tigget?

^9 Andre sa: Jo, det er han; andre sa: Nei, men han ligner ham. Han selv sa: Det er mig.

^10 De sa da til ham: Hvorledes blev dine øine åpnet?

^11 Han svarte: Den mann som heter Jesus, gjorde en deig og smurte på mine øine og sa til mig: Gå til Siloa og vask dig! Da jeg så gikk bort og vasket mig, fikk jeg mitt syn.

^12 De sa til ham: Hvor er han? Han sier: Jeg vet ikke.

^13 Da fører de ham som hadde vært blind, frem for fariseerne.

Johannes 9:1-13 Svenska 1917 (SV1917)

9 När han nu gick vägen fram, fick han se en man som var född blind.

^2 Då frågade hans lärjungar honom och sade: »Rabbi, vilken har syndat, denne eller hans föräldrar, så att han har blivit född blind?»

^3 Jesus svarade: »Det är varken denne som har syndat eller hans föräldrar, utan så har skett, för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.

^4 Medan dagen varar, måste vi göra dens gärningar, som har sänt mig; natten kommer, då ingen kan verka.

^5 Så länge jag är i världen, är jag världens ljus.»

^6 När han hade sagt detta, spottade han på jorden och gjorde en deg av spotten och lade degen på mannens ögon

^7 och sade till honom: »Gå bort och två dig i dammen Siloam» (det betyder utsänd). Mannen gick då dit och tvådde sig; och när han kom igen, kunde han se.

^8 Då sade grannarna och andra som förut hade sett honom såsom tiggare: »Är detta icke den man som att och tiggde?»

^9 Somliga svarade: »Det är han.» Andra sade: »Nej, men han är lik honom.» Själv sade han: »Jag är den mannen.»

^10 Och de frågade honom: »Huru blevo då dina ögon öppnade?»

^11 Han svarade: »Den man som heter Jesus gjorde en deg och smorde därmed mina ögon och sade till mig: 'Gå bort till Siloam och två dig.' Jag gick då dit och tvådde mig, och så fick jag min syn.»

^12 De frågade honom: »Var är den mannen?» Han svarade: »Det vet jag icke.»

^13 Då förde de honom, mannen som förut hade varit blind, bort till fariséerna.
Mer
4 år 5 månader sedan #1198416 av Klanggedin
Jag tycker att om gud skapade upplevelsen behöver väl vi inte tänka på honom? han finns väl i oss iaf?