Våra schizofrena upplevelser?

Mer
4 år 5 månader sedan #1197868 av Klanggedin
Ok? Vad är man känslig för när man har schizofreni?
Mer
4 år 5 månader sedan #1197887 av Clean
Att man är mera medveten än dessa sk friska inte är. För dom förstår inte eller tycker det är värt att notera som betydelsefullt. Eller bryr sig inte. Vilket vi som lever med schizofreni däremot är tvärtom. Vi noterar och upplever världen mycket mera klarare än sk friska. När jag lyssnar på andra schizofrena så hör jag en extrem kunskap och insikt som fåtal besitter. Men det är olika för olika schizofrena vad det handlar om. Men fascinerande och mycket intressant är det var det är.

Tittade du klangen på länken tar man har sett att en vanlig hjärna får LSD aktiveras hela hjärnan och LSD framkallar tillfällig schizofreni. Däremot deltagarna som inte fick LSD och ansågs friska sk använde en avsevärd mindre delar i hjärnan lokaliserat på en liten plats och inte över hela hjärnan som med LSD.
Mer
4 år 5 månader sedan #1197890 av Klanggedin
Men du att dom inte lever med mening i livet medans schizofrena ser mening i allt?
Mer
4 år 5 månader sedan #1197891 av Geta
Svar från Geta i ämnet Våra schizofrena upplevelser?
Vi kan inbilla oss att vi är bättre än andra men jag tror att det mest är storhetsvansinne.
Mer
4 år 5 månader sedan #1197898 av Cosmos

Geta skrev: En del påstår att schizofreni är en utvecklingsstörning.


Det var väl Bleauler som gav människor med psykos diagnosen dementia praecox? En typ av demens alltså. Senare kom så Kraeplin fram med diagnosen schizofreni, d v s som det heter fortfarande idag. Men vem vet. Kanske åter blir dags att revidera det uttjatade begreppet?
Mer
4 år 5 månader sedan #1197902 av Klanggedin
Jag tror att människan är mindre stöttad för att möta gud?