Har jag Schizofreni?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 9 månader sedan #497822 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Har jag Schizofreni?
Jag börjar känna, att många använder en diagnos som en förevändning för att skylla sina tillkortakommanden på en annan. Schizofreni är nog mest en förlamande sjukdom rent själsligt, trenden i det här samhället går ut på ödelägga de själar som inte har ngt försvar mot de "hostillity arguments" som finns med i beräkningens kurs. Så jag tror inte du har schizofreni, utan snarare schizoaffektiv som nog de flesta av oss tror om dig. Men du har mycket negativa symptom, så man ska inte säga ngt definitivt om dig. Du får vänta och se hur det hela utvecklar sig.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 9 månader sedan #497824 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Har jag Schizofreni?
Det var så skönt när jag fick min schizofreni-diagnos. Jag kunde släppa alla tankar och frågor. Fick också hjälp och var med i en grupp i flera år.
Mer
11 år 9 månader sedan #497827 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Geta skrev: Schizoaffektiv är lindrigare än schizofreni och har bättre prognos.
Abilify kan säkert vara bra vid anhedoni, då abilifyn öppnar upp alla känslor enligt Nissegossen.
Vet inte, då jag aldrig har fått prova abilify.


En sak jag funderar där på, kan man bli kåt och upphetsad trots att man äter Abilify eller zyprexa? Vet inte om det bara är jag och mina "tvångstankar" som säger att det inte går om jag stoppar i mig massa medicin, att förmågan blir omöjlig, även om jag har problem med det även när jag inte äter medicin. Eller kan det bli bättre? För det är ju egentligen också lustkänslor, som i sig är känslor eller hur? Eller hur tror du det fungerar där?
Mer
11 år 9 månader sedan #497829 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Fantasio skrev: Det var så skönt när jag fick min schizofreni-diagnos. Jag kunde släppa alla tankar och frågor. Fick också hjälp och var med i en grupp i flera år.


Jaså? Så det är bra att få diagnosen om man har de här problemen? Vad fick du för hjälp?
Mer
11 år 9 månader sedan #497830 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Har jag Schizofreni?
Ett helt batteri. Kp, massage, konstterapi and what not. Minns inte allt. Sedan var jag med i en grupp med andra med samma diagnos. Vi träffades och spelade spel eller kanske såg på film. Vi lagade även mat. ESL gick jag också. Sedan när jag var inlagd fanns då en egen avdelning för de med samma problematik som mig.
Mer
11 år 9 månader sedan #497831 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Jocke skrev: Jag börjar känna, att många använder en diagnos som en förevändning för att skylla sina tillkortakommanden på en annan. Schizofreni är nog mest en förlamande sjukdom rent själsligt, trenden i det här samhället går ut på ödelägga de själar som inte har ngt försvar mot de "hostillity arguments" som finns med i beräkningens kurs. Så jag tror inte du har schizofreni, utan snarare schizoaffektiv som nog de flesta av oss tror om dig. Men du har mycket negativa symptom, så man ska inte säga ngt definitivt om dig. Du får vänta och se hur det hela utvecklar sig.


Jo, precis. Jag vill inte skylla något på en diagnos och jag vill inte ha någon diagnos i onödan, känns ju rätt dumt, särskilt om det inte skulle stämma fullt ut? Anledningen att jag frågar är därför att jag sitter och funderar på om det kan vara det här och om det nu är det, så kanske jag behöver en annan medicinering, kanske jag kan få det att bli bra om jag äter rätt medicin, t ex en högre dos abilify, eftersom jag bara får 5mg just nu, men det är möjligt att läkaren höjer eftersom, eftersom hon kanske vill trappa upp sakta, men eftersom hon skrev ut den bara pga att jag har psykoser, så kanske man bara får en liten dos, om du förstår hur jag tänker? Jag kanske kan bli mer hjälp nämligen, därför jag fråga här vad ni tror :)

Och ja, jag har ju väldigt mycket negativa symtom.. :/ Det jag känner också..

Jag vill ha någon medicinering där jag kan KÄNNA KÄNSLOR och inte bara äta medicin för att jag måste och sedan gå runt likgiltig som jag gjorde på bland annat litium.

Jag gillar ju förstås inte mina maniska perioder/psykoser särskilt mycket, dock har jag hellre de och mina depressiva där jag kan känna något, än att gå runt helt tom :/