Har jag Schizofreni?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 9 månader sedan #497955 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Har jag Schizofreni?
lyssna på dig själv, är mitt råd. Just nu har jag för många att hålla reda på.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 9 månader sedan #498096 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag Schizofreni?
Bipolär är besläktad med schizofreni, vilket märks via delvist samma symptom, men också på att de med bipolär kan ha släktingar med schizofreni. Skillnaden är att vid bipolär så har man psykos endast vid mani eller depression medan vid schizofreni kan psykoserna komma när som helst. Vid schizofreni har man oftast nedsatt arbetsförmåga och socialförmåga, vilket inte förekommer lika ofta vid bipolär. Ofta börjar dessa besvär vid schizofreni redan några år innan insjuknandet. Sedan finns det vissa typer av röster som nästan enbart förekommer vid schizofreni - röster som talar med varandra eller röster som kommenterar allt man gör.
Mer
11 år 9 månader sedan #498121 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?
Admin1,

Jo, det är sant. Men vad är det för skillnad mellan att psykoserna kommer då och då och att de kommer vid en mani eller depression? Då kommer de ju fortfarnade då och då, för när man är "normal", vilket jag nog aldrig är, så är man ju "helt frisk" i alla fall..

Att man inte skulle ha nedsatt arbertsförmåga och socialförmåga vid bipolär är jag naivt att tro, då du har en depression oftast inte orkar göra annat än att ligga i sängen med täcket över huvudet nästan och medan du har en mani antingen kan i en period jobba hela tiden och folk ser dig som glad och positiv och att du "fungerar", medan det är något annat som styr dig, vilket senare kan utveckla att du tänker att du inte behöver jobbet, säger upp dig, eller bara slutar gå dit helt enkelt. Så det har man ju verkligen, samma sak med social förmåga..

Alltså på vilket sett hör man röster som kominerar, jag hör typ röster som kombinerar, som frågar mig varför jag gör saker och typ trycker ner mig, säger att jag inte får göra något, som är naturligt osv..
Mer
11 år 9 månader sedan #498159 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Har jag Schizofreni?
Om jag inte är helt ute och cyklar så är skillnaden att vid bipolär så hänger psykoserna ihop med stämningsläget. Du blir alltså psykotisk när du är väldigt speedad eller riktigt låg. Kanske att stämningsskiftningarna är mer signifikanta än psykoserna och de negativa symptomen? Det måste vara jättesvårt med gränsdragningarna. Allt går ju in i varandra.

Kommenterande röster är röster som kanske tex säger att det du gör är fel eller att det du säger är puckat osv.

Själv har jag varken bipolär.eller schizofreni utan vanföreställningssyndrom vilket innebär att jag är lite småpsykotisk hela tiden.
Mer
11 år 9 månader sedan #498193 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag Schizofreni?
Jag kan inte hjälpa dig, men hejar på dig i alla fall!
[youtube:2k48clzu]k9_VOy7VipQ[/youtube:2k48clzu]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 9 månader sedan #498418 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag Schizofreni?
Nibla,

Om du har bipolär så skall du bara ha psykoser när du har depression eller mani. Om du har psykoser fastän du inte har mani eller depression så tyder det på schizofreni eller schizoaffektiv. För att få diagnosen schizoaffektiv skall man haft psykos i minst 2 veckor utan mani eller depression. Naturligtvis är arbetsförmågan nedsatt vid bipolär om man är manisk eller depressiv, men under de friska perioderna har man ofta arbetsförmåga, men så är det oftast inte vid schizofreni för då är oftast arbetsoförmågan permanent.