Har jag Schizofreni?

Mer
11 år 10 månader sedan #497832 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Fantasio skrev: Ett helt batteri. Kp, massage, konstterapi and what not. Minns inte allt. Sedan var jag med i en grupp med andra med samma diagnos. Vi träffades och spelade spel eller kanske såg på film. Vi lagade även mat. ESL gick jag också. Sedan när jag var inlagd fanns då en egen avdelning för de med samma problematik som mig.


Det låter ju bra, men om man får fråga, vad har du för symtom så att säga? Tänkte så jag kan jämföra om det är något liknande jag har, eller om jag bara har delvis så att säga..
Mer
11 år 10 månader sedan #497833 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Har jag Schizofreni?
Nja, jag har ju haft ett par bra år. Vissa tvångstankar, lite röster och överdriven (?) försiktighet. Jag besväras inte av sjukdomen, den är som ett skoskav, den finns där och irriterar, mer är det inte. Tar iofs rätt mycket mediciner.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 10 månader sedan #497834 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Har jag Schizofreni?

Nibla skrev: Jo, precis. Jag vill inte skylla något på en diagnos och jag vill inte ha någon diagnos i onödan, känns ju rätt dumt, särskilt om det inte skulle stämma fullt ut? Anledningen att jag frågar är därför att jag sitter och funderar på om det kan vara det här och om det nu är det, så kanske jag behöver en annan medicinering, kanske jag kan få det att bli bra om jag äter rätt medicin, t ex en högre dos abilify, eftersom jag bara får 5mg just nu, men det är möjligt att läkaren höjer eftersom, eftersom hon kanske vill trappa upp sakta, men eftersom hon skrev ut den bara pga att jag har psykoser, så kanske man bara får en liten dos, om du förstår hur jag tänker? Jag kanske kan bli mer hjälp nämligen, därför jag fråga här vad ni tror :)

Och ja, jag har ju väldigt mycket negativa symtom.. :/ Det jag känner också..

Jag vill ha någon medicinering där jag kan KÄNNA KÄNSLOR och inte bara äta medicin för att jag måste och sedan gå runt likgiltig som jag gjorde på bland annat litium.

Jag gillar ju förstås inte mina maniska perioder/psykoser särskilt mycket, dock har jag hellre de och mina depressiva där jag kan känna något, än att gå runt helt tom :/


Nej, nej, du behandlas omkring ett standardförfarande kliniskt sett, då du fortfarande är så ung. Man kan inte säga helsäkert just nu, men den låga dosen kan i slutändan vara befriande? Men manierna och de sexuella tvångstankarna tyder i dagsläget med på affektiv känslor.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 10 månader sedan #497835 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Har jag Schizofreni?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 10 månader sedan #497837 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Fantasio skrev: Nja, jag har ju haft ett par bra år. Vissa tvångstankar, lite röster och överdriven (?) försiktighet. Jag besväras inte av sjukdomen, den är som ett skoskav, den finns där och irriterar, mer är det inte. Tar iofs rätt mycket mediciner.


Är det symtomen du hade innan? Eller nu? Jag vet inte hur du menar med tvånstankar, jag känner att jag har det, men det är ju inte riktigt typ, ta i väggen 5 gånger osv, men det kanske inte är så du har/haft heller? Tvångstankar är nog mer.. Överdriven försiktighet har jag också, rädd för att göra folk arga och det känns som att de blir det för ingenting, om det är så du menar? Röster har jag typ att folk kommenterar inne i mitt huvud, känns som jag hör deras röster i mitt huvud och så, sedan blir det ofta att jag "Tvångshandlar" på "deras" kommando. T ex om jag träffar en tjej, så tvingar jag mig att göra saker med henne för att jag tror hon vill det.. Svårt o förklara det där..
Mer
11 år 10 månader sedan #497839 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

zoegas skrev:


Hahahaha! Så jävla klockren, det där är precis jag!:$.. Men nu stämmer ju symtomen faktiskt? Jag sitter faktiskt och googlar runt på jag vet inte vad, allt som kommer upp i huvudet, sedan stämmer ju saker in..?