Har jag Schizofreni?

Mer
11 år 10 månader sedan #497859 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Har jag Schizofreni?
Ni sprider idioti omkring er.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 10 månader sedan #497860 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Geta skrev: Du kan lida av derealisation..
sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation


Jo, det där låter som något jag också lider av, dock så spelar det ju inte så stor roll att få ett namn på det, ifall man inte vet hur man ska bryta det eller förändra det? :O
Mer
11 år 10 månader sedan #497861 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Har jag Schizofreni?
Visste du att neuroleptika ges för att trubba av ens känslor?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 10 månader sedan #497863 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

zoegas skrev: Visste du att neuroleptika ges för att trubba av ens känslor?


Jo, fast ingår Abilify där? Det står på fass att det är till för människor som visar BRIST på känslor, det vill säga att få personen att känna mer, om jag förstår det rätt? :O

Fast du kanske syftade på zyprexan nu? Eller något helt annat?
Mer
11 år 10 månader sedan #497864 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Har jag Schizofreni?
Du har ju fått diagnosen bipolär. Man kan ha de symtom du beskriver med den diagnosen. Sen kan man bli lite känslomässigt avskärmad av medicinerna, det är en biverkan som man får leva med. Jag förstår att du saknar de omvälvande känslor som finns vid mani. Men det jämnare temperamentet som du får med medicinering är bättre för dig i längden.

Jag tror inte du har schizofreni eftersom du har maniska episoder. Det har man inte vid schizofreni. Lita på den diagnos som du har fått av din läkare. Och diskutera med läkaren dina funderingar så kan hen förklara och motivera valet av diagnos.
Mer
11 år 10 månader sedan #497869 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?
Isa-Alise,

Fick väl diagnosen när jag var 12-13 kanske, så har ju inte direkt samma läkare, och de ställer ju inte diagnoser med speciellt mycket underlag enligt min mening, det räcker typ med att man går dit och förklarar några bekymmer så skriver de ut en ny medicin eller ger en ny diagnos. För de är jag ju bara bipolär eftersom det står så i min journal. Sedan vet jag inte helt säkert om jag är det eller inte.

Jag vet ju inte helt säkert att det är en mani jag har, kanske är det en psykos? Med tanke på att jag INTE njuter under min "mani", varken av sex, mat eller musik. Jag njuter iofs inte av något av det annars heller pga brist på känslor (även när jag inte äter några mediciner alls också, ja).. Så är det ju möjligt att det inte alls är en mani jag haft? Även om jag i de tillfällena är väldigt okontaktbar, sover mycket lite, är upprymd, tankarna säger åt mig vad jag ska göra hela tiden, går på högvarv osv, får lite ideer och så.. Ja det behöver ju inte riktigt vara en manisk period trots allt.

Sedan vet jag inte riktigt om jag blir helt deprimerad som man också ska bli när man är bipolär, klart att det är skillnad på stämningsläget när jag inte känner något alls och när jag känner och inser vad som hänt vilket jag inte gör när jag har en "mani eller psykos.." Om du förstår?

Hur som helst kanske Abilify kan hjälpa även om det nu skulle vara mani och bipolär?

Ps. Vill ju hellre vara "deprimerad" än "manisk" och så borde man ju inte känna om det är en bra manisk period?