Psykoterapi vid schizofreni

Mer
17 år 5 månader sedan #53215 av bateson-

One skrev: Personligen tror jag orsakerna till såväl schizofreni som annat är en blandning av gener och psykiska trauman i uppväxten


På vilket sätt skulle det vara gener? Kan man födas med schizofreni? Schizofrenigenen?
Mer
17 år 5 månader sedan #53241 av Sylviaplath
Teresia,
Det började med att psykiatrikerna på St Göran glömde göra sin standardkoll att det psykiska inte berodde på ngn somatisk sjukdom i hjärnan. Och mina smärtor togs som 'taktila hallucinationer' och övriga psykiska symtom som psykisk sjukdom enbart.
Mer
17 år 5 månader sedan #55259 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Till One:

Gener och gener. Få schizofrena får barn. Varför dör inte schizofrenin ut då? Något att tänka på eller hur? Det har i alla tider verkar det som varit var hundrade människa som drabbats av schizofreni, i alla fall vet man det säkert de sista hundra åren. Så varför, varför dör inte schizofrenin ut om det nu är en gentisk sjukdom. Som sagt, få schizofrena får barn och antalet schizofrena är detsamma.
Mer
17 år 5 månader sedan #55262 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Till Sylviaplath:

Det var en mycket komplicerad historia med många diagnoser och behandlingar. Tur att du kan kallas för frisk idag. Det är jag med i det stora hela men så tar jag ju medicin också. Har du medicin fortfarande? Fick du cystorna efter medicinen eller innan medicinen? Undrar lite.
  • One.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #55267 av One.
Svar från One. i ämnet Psykoterapi vid schizofreni

bateson- skrev: På vilket sätt skulle det vara gener? Kan man födas med schizofreni? Schizofrenigenen?

Det man kan ärva är inte schizofreni (eller ngn annan psykiskt sjukdom)specifikt, utan man brukar prata om en psykisk sårbarhet; en "tunnväggighet" som är ärftlig. Sedan är det miljön som "hjälper till" eller förhindrar att dessa anlag utvecklas till sjukdom. Att råka ut för trauman eller ett dåligt omhändertagande de första 3 månaderna sägs lägga grunden för psykossjukdomar om sårbarhetsgenerna finns. Ju senare i utvecklingen som störningar i miljön uppkommer ju mindre är risken för just psykossjukdomar. Men många andra typer av psykiska åkommor kan naturligtvis bli följden av kombinationen gener och taskig miljö.
Mer
17 år 5 månader sedan #55270 av Sylviaplath
Teresia,
Cystorna fanns redan innan medicineringen och hade börjat växa mm långt innan det som troddes vara 'taktila hallucinationer' i form av smärtor bl a i benen. Ungefär så. Problemen i hjärnan (och det som växte där) kom smygande och sen nästan 'skovvis' med kraftiga försämringar i funktionsförmåga. Alltihop blev väl helt enkelt för mycket för kropp och själ. :rolleyes: