Fejka frisk?

Mer
18 år 3 veckor sedan #36223 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fejka frisk?

Annapanna skrev: Men om man saknar symptom, inte har några funktionsförluster, inte är inne i en psykos o.s.v. har man då verkligen fortfarande schizofreni? Är det inte snarare ett tecken på att man då har återhämtat sig och är frisk?


Det är svårt att bli friskförklarad från schizofreni och de flesta som är återhämtade får återfall i psykos när de försöker sluta med sina antipsykotika. För att bli friskförklarad från schizofreni får man inte använda antipsykotika. Antipsykotika minskar symptom, men de minskar också risken för återfall i psykos.
  • Jocke
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36235 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Schizofreni och arbete
Hej Admin! Jag kommer från norra sverige och har börjat återgå till ett någorlunda normalt liv med tabletter och sysselsättning. Önskar alla kunde förstå att man visst kan berätta att man har en sjukdomsbild(i det här fallet schizofreni)och klara sig undan med det, men mitt problem, är att vissa kan ifrågasätta att man har schizofrena symptom. Jag försöker tålmodigt förklara på vilket sätt det är ett funktionshinder, men det är inte så lätt, eftersom dem flesta har sin uppfattning om vad schizofreni är, hur berättar man sakligt om vilka problem man har? Jag är rätt ny här, men gick in på porrsurfningen, men det har ni tydligen plockat bort? Är det censur här? Fick ett rätt hårt bemötande av ngn som påstod att jag var fördomsfull. Men min seriositet handlar om att vilja ta reda på vad sjukdomen bär med sig i det vardagliga livet.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36236 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fejka frisk?
Hej Jocke! Den har hamnat på Forums, på dator problem

Länken hittar du här;

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=8&am...c.php?f=8&t=4068 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 veckor sedan #36237 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Fejka frisk?
Jag ber om ursäkt om det var jag som var hård. Jag uppfattade det på mitt sätt, jag trodde det var någon utomstående frisk person som fått för sig att porr skulle påverka oss schizofrena på ett annorlunda sätt än andra människor.
Välkommen hit till Viska och förlåt mig om jag var lite hård.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36240 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Fejka frisk?
"Jag ber om ursäkt om det var jag som var hård. Jag uppfattade det på mitt sätt, jag trodde det var någon utomstående frisk person som fått för sig att porr skulle påverka oss schizofrena på ett annorlunda sätt än andra människor.
Välkommen hit till Viska och förlåt mig om jag var lite hård."

Ja, jag är kraftigt novis här på spalten, även om jag har haft denna spalt under överinseende länge! Även jag reagerar på det som man kan uppfatta som det okända, att faran försöker tränga sig in i ens liv. Har pratat med väldigt många om att sjukdomen kan vara en symptom på att man försöker skydda ngt inombords. Jag tror inte det går att fejka denna sjukdom? Men okunskapen kan skvallra om att man bildar sig en uppfattning utifrån vad som kan anses vara normalt för en schizofren? Jag har då lärt mig att mitt i det onormala beteendet så anser jag mig vara normal, då jag är kommunikativ. Jag anser att man bör informera om i vilket område man kan ha problem i, då är det upp till arbetsgivaren, att placera en på ett arbete man förmodas klara av. Jag vet att sysselsättning är oerhört viktigt för ens välmående, så är det kanske ens viktigaste uppgift att informera om vilka följdverkningar dem psykiska sjukdomarna kan ha! Jag skulle nog ha reagerat som du Fredrik. 8O [/quote]
Mer
18 år 3 veckor sedan #36256 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Fejka frisk?
Jag berättar alltid för folk jag lär känna att jag är schizofren, jag tycker jag blir positivt bemött faktiskt nästan alltid. Sedan att jag inte är schizofren är väl en annan sak. Min diagnos är schizotyp personlighets störning, men den går inom det schizofrena spektrat så det är lättare att säga schizofreni eftersom folk känner till det. Många blir nyfikna och ställer frågor och då har man genast ett samtalsämne att diskutera :mrgreen: