Fejka frisk?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 3 veckor sedan #36364 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fejka frisk
Satt och filade på en text när jag skulle gå in i profilen för att lägga till ett citat, när jag gick tillbaka, pang bom hastigt och lustigt hade en 20 minuters text försvunnit, och jag orkar inte repa mig just nu! Men jag kan i alla fall säga, att jag upplever liver ngt enklare om man inte behöver dölja alla detaljer. Rösterna påminner nog en dagligdags om ens begränsningar. Men man går inte fram till en vilt främmande person och utbrister, hej jag är schizofren, är du lika galen som jag? Nä, man har sina konventioner att hålla sig till. Men med kompisarna kan man prata om allt möjligt annat än sjukdomen eller diagnosen. Jag tror också att ensamheten för många gör att man dökjer sin åkomma, men det är bara i samklang med andra man kan utvecklas har jag en känsla av? "Jag trivs bäst i öppna landskap" sjunger Ulf Lundell. Man kan ju fråga sig vilken öppen landskap han menar, eller så är det en metafor för vad han kan uppleva som en begränsning i vissas sällskap? Att skita och hålla igen är som sagt omöjligt, så då tror jag hellre på möjligheten att vara uppriktig i den mån man kan lita på sin kompis. :lol:

Vars är världen på väg?
Mer
18 år 3 veckor sedan #36370 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fejka frisk?
Ett tips, Jocke! Om du minimerar viska.se och startar internet explorer igen så kan du enkelt gå upp till redigera och klippa och klistra. Sedan växlar du fönster till ursprunget igen.

Jag brukar använda den metoden själv.

Eller att när du försöker citera bara gå upp till redigera och kopiera det du skrivit, så är det ju enkelt att undvika misstag.

Undrar bara hur många inlägg jag själv har förlorat.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 6 månader sedan #50490 av aspie
Svar från aspie i ämnet Fejka frisk?

Admin1 skrev: Enligt WHO:s klassificeringssystem ICD-10 tillhör C, men enligt det amerikanska systemet DSM IV är C en separat diagnos. Schizotyp kallades förr för borderline schizofreni eller pseudoneurotisk schizofreni.

Schizotyp är en intressant diagnos. Den liknar jättemycket Aspergers. Det kan bli ganska slumpmässigt med diagnostisering. Jag har läst många böcker om den diagnosen innan jag hittade autismspektrumstörningarna. Sedan kunskaperna om Asperger ökat har en del forskare ifrågasatt om schizoid och schizotyp personlighetsstörning över huvud taget finns. (<!-- w --> www.borderline.nu <!-- w --> ). Jag har aspiediagnos, men jag är väldigt sparsam i att ge information om den. Jag skulle ta fram den först ifall jag skulle bli bjuden på sådana arbetsuppgifter som är mycket olämpliga för min personlighet.

-aspie
Mer
17 år 6 månader sedan #50495 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Fejka frisk?

Nissegossen skrev: Ja, Jocke! Det verkar som du inte fattat mina inlägg!

Om du tog till dig vad jag skrivit innan i tråden så hade du förstått att jag är helt för att tala om att jag har just Schizofreni! Ingen kan undgå att se det i mina texter!

Det jag värjer mig mot är själva Ordet "SCHIZOFREN" Det använder jag inte i samvaron med andra!



Det borde vara dödsstraff att i skol-och gängjargong, etc, ständigt, i tid och otid, missbruka ordet schizofren och kalla andra för det bara i syfte att vara elak och nedsättande.

Tyvärr är det idag mycket vanligt förekommande.

Vad får egentligen en människa att hata en annan människa?
Den tanken slår mig ibland.

Hata är ett så otroligt starkt, potent ord.

Vad är det som får en man att hata en annan man?

Varför detta hat?

Hat. Hat. hat.

Hemskt.


Kämpar är ni!!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #50508 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fejka frisk?
Ja, jag upptäckte nu, att Aspie hade plockat fram min premiärtråd! I vilket sammanhang tycker ni det är lämpligt, att använda en negativ sjukdomsbeteckning för att förklara för andra sin belägenhet. "Inte att slå andra i skallen" som att man har ngn slags trumf eller ngt.

Om vi säger att jag blir inlagd på medicin, så måste jag säga vilka tabletter jag äter och att jag har varit behandlad på psyket.

Men man skriker ju inte ut att man är schizofren, utan man är där för helt andra åkommor. Då blir det underförstått att sjukvårdspersonalen förstår att det är en psykpatient!

Man är definitivt en person med diagnosen, men kunskap är makt! Kan man förklara att man ska bli lika behandlad som alla andra, men ändå inte, du har en kraftigt nedsättande funktionshinder, det är bättre att säga det, än att personen börjar grubbla på vad man har gjort för fel!

Tyvärr är vi nog rätt fega inombords, vi vågar inte konfronteras med den nakna sanningen, att ingen gillar en! Detta är nog ett typiskt försvarsbeteende, för att vi ska kunna överleva den känslomässiga spänningen som det innebär att ha känslor!

Men det innebär för det att jag läser andras texter, men ibland omtolkar jag texten för att inte beröra ngn känslig punkt. Känner mig misshandlad igen! Jag kommer inte ut ur schizofrenins grepp! Så det innebär fortfarande att jag måste anonymisera mina inlägg fortsättningsvis!

För jag känner inte att jag kan ha ngn annans identitet närvarande, när jag försöker komma fram till dem negativa symptomen!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 6 månader sedan #50510 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Fejka frisk?
håller med dig fredrik.varför ska man spela frisk,eller spela sjuk.jag tycker det är absurt.