Fejka frisk?

Mer
18 år 3 veckor sedan #36240 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Fejka frisk?
"Jag ber om ursäkt om det var jag som var hård. Jag uppfattade det på mitt sätt, jag trodde det var någon utomstående frisk person som fått för sig att porr skulle påverka oss schizofrena på ett annorlunda sätt än andra människor.
Välkommen hit till Viska och förlåt mig om jag var lite hård."

Ja, jag är kraftigt novis här på spalten, även om jag har haft denna spalt under överinseende länge! Även jag reagerar på det som man kan uppfatta som det okända, att faran försöker tränga sig in i ens liv. Har pratat med väldigt många om att sjukdomen kan vara en symptom på att man försöker skydda ngt inombords. Jag tror inte det går att fejka denna sjukdom? Men okunskapen kan skvallra om att man bildar sig en uppfattning utifrån vad som kan anses vara normalt för en schizofren? Jag har då lärt mig att mitt i det onormala beteendet så anser jag mig vara normal, då jag är kommunikativ. Jag anser att man bör informera om i vilket område man kan ha problem i, då är det upp till arbetsgivaren, att placera en på ett arbete man förmodas klara av. Jag vet att sysselsättning är oerhört viktigt för ens välmående, så är det kanske ens viktigaste uppgift att informera om vilka följdverkningar dem psykiska sjukdomarna kan ha! Jag skulle nog ha reagerat som du Fredrik. 8O [/quote]
Mer
18 år 3 veckor sedan #36256 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Fejka frisk?
Jag berättar alltid för folk jag lär känna att jag är schizofren, jag tycker jag blir positivt bemött faktiskt nästan alltid. Sedan att jag inte är schizofren är väl en annan sak. Min diagnos är schizotyp personlighets störning, men den går inom det schizofrena spektrat så det är lättare att säga schizofreni eftersom folk känner till det. Många blir nyfikna och ställer frågor och då har man genast ett samtalsämne att diskutera :mrgreen:
Mer
18 år 3 veckor sedan #36261 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fejka frisk?
Amanita! Linnéa har rätt i en sak. Nämligen, att jag är inte heller är min sjukdom.

Jag kallar mig för det första aldrig Schizofren, för man är som person aldrig sin sjukdom.

Jag är en person med diagnosen Schizofreni.

Det gäller här, att skilja sig från sin sjukdom och sin diagnos.

Att använda sig av ordet Schizofren, innebär bara att man manifesterar och stärker alla som har fördomar. Jag önskar att ingen av oss använder ordet Schizofren, för det är ytterligare en process i fortsatt Stigmatisering.

Däremot är det rätt att aldrig hymla om att man har en sjukdom, som då innebär vissa konsekvenser!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 veckor sedan #36295 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fejka frisk?

Amanita skrev: Jag berättar alltid för folk jag lär känna att jag är schizofren, jag tycker jag blir positivt bemött faktiskt nästan alltid. Sedan att jag inte är schizofren är väl en annan sak. Min diagnos är schizotyp personlighets störning, men den går inom det schizofrena spektrat så det är lättare att säga schizofreni eftersom folk känner till det. Många blir nyfikna och ställer frågor och då har man genast ett samtalsämne att diskutera :mrgreen:


Enligt WHO:s klassificeringssystem ICD-10 tillhör schizotyp schizofreni, men enligt det amerikanska systemet DSM IV är schizotyp en separat diagnos. Schizotyp kallades förr för borderline schizofreni eller pseudoneurotisk schizofreni.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 3 veckor sedan #36306 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fejka friskt
"Att använda sig av ordet Schizofren, innebär bara att man manifesterar och stärker alla som har fördomar. Jag önskar att ingen av oss använder ordet Schizofren, för det är ytterligare en process i fortsatt Stigmatisering."

Ja, du har rätt Nissegossen! Jag brukar försöka vara rätt försiktig med att använda denna ord, men i vissa lägen är det nödvändigt, ens kamrat eller en arbetsgivare kan ha behov av att veta. Men däremot kanske man förstärker ytterligare sjukdomsbilden utan att se det friska i människan. Fördomar är ngt vi brottas med, även bland sina likar uppstår det missförstånd och fördomsfulla uttalanden som kanske aldrig hade behövt sägas, om man hade varit uppriktiga med varandra.Själva ordet stigmatisering innebär i det här fallet att man kan börja tycka synd om sig själv? Just själva stämplingen kan undvikas lättast, genom att inte prata om det! Men jag tycker vi bör leva i ett öppet land, där man kan ventilera vad som har gått snett, och därigenom jobba med den biten. Ja, det är inte så enkelt alla ggr, ibland har man återfall i lindrigare former av psykoser orsakade av den mänskliga faktorn. Men herre gud, vi är alla bara människor :!:

Vars är världen på väg?
Mer
18 år 3 veckor sedan #36324 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Fejka frisk?
Hej Jocke... Välkommen till Viska!