Fejka frisk?

Mer
18 år 3 veckor sedan #36125 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fejka frisk?
Alla med schizofreni har inte symptom och om man har tur och saknar symptom, funktionsförluster och inte får återfall i psykos, så går det nog att dölja att man har schizofreni på en arbetsplats. Man behöver då inte spela frisk utan kan mera uppträda normalt. Jag känner en som har lyckats dölja det i 6 år nu trots att han har ett ganska krävande jobb.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36204 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Fejka frisk?
Admin1,

Wow, intressant...

Men om man saknar symptom, inte har några funktionsförluster, inte är inne i en psykos o.s.v. har man då verkligen fortfarande schizofreni? Är det inte snarare ett tecken på att man då har återhämtat sig och är frisk?
Mer
18 år 3 veckor sedan #36213 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Fejka frisk?
Hej AnnaP.

Intressant frågeställning. Men jag tycker nog att jag fortfarande har schizofreni även om jag inte har några symptom för jag har ju min medicinering också.
Utan min tablett skulle jag ganska snabbt få koncetrations-problem igen och med tiden få svårigheter att följa med i ett vanligt samtal.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36216 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Fejka frisk?
Jag förstår inte riktigt varför man ska gå runt och säga sin diagnos till folk?Jag ÄR inte min diagnos. Alla har vi brister och konstigheter. och på det sättet så skiljer jag mig inte från andra sk friska.
Inom szhizofrenispektrat rymmer så mycket. Vi är väldigt olika varandra vi med denna diagnos tycker jag. För att vi är individer.
Jag tror att det inom alla rymmer en möjlighet att gå i psykos.

Visst jag har en stresskänslighet. Jag känner kanske mycket mer än många också. Men det ser jag som något positivt. Om jag skulle ut och jobba så skulle jag behöva ett jobb som tog hänsyn till detta. Men det skulle också vara en tillgång tror jag. Men jag har inte behov av att skrika runt min diagnos för det säger så lite om mig ändå.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36223 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fejka frisk?

Annapanna skrev: Men om man saknar symptom, inte har några funktionsförluster, inte är inne i en psykos o.s.v. har man då verkligen fortfarande schizofreni? Är det inte snarare ett tecken på att man då har återhämtat sig och är frisk?


Det är svårt att bli friskförklarad från schizofreni och de flesta som är återhämtade får återfall i psykos när de försöker sluta med sina antipsykotika. För att bli friskförklarad från schizofreni får man inte använda antipsykotika. Antipsykotika minskar symptom, men de minskar också risken för återfall i psykos.
  • Jocke
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36235 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Schizofreni och arbete
Hej Admin! Jag kommer från norra sverige och har börjat återgå till ett någorlunda normalt liv med tabletter och sysselsättning. Önskar alla kunde förstå att man visst kan berätta att man har en sjukdomsbild(i det här fallet schizofreni)och klara sig undan med det, men mitt problem, är att vissa kan ifrågasätta att man har schizofrena symptom. Jag försöker tålmodigt förklara på vilket sätt det är ett funktionshinder, men det är inte så lätt, eftersom dem flesta har sin uppfattning om vad schizofreni är, hur berättar man sakligt om vilka problem man har? Jag är rätt ny här, men gick in på porrsurfningen, men det har ni tydligen plockat bort? Är det censur här? Fick ett rätt hårt bemötande av ngn som påstod att jag var fördomsfull. Men min seriositet handlar om att vilja ta reda på vad sjukdomen bär med sig i det vardagliga livet.