Paranoia och röster - hur hantera?

Mer
19 år 4 månader sedan #7377 av Nissegossen
Hej Isa-Alise! Nej jag har inga ofrivilliga rörelser vad det gäller mun eller tunga, jag har sett många allvarliga sådana förr på Lillhagen.

Däremot har jag "nervösa" plockande händer som jag måste medvetet behärska mig från att göra. Jag sitter ofta med det ena benet över knät och vickar fram och tillbaka.

Men det som har varit allvarligast är det att jag vid några tillfällen har haft ett huvud som låst sig i ett läge. Huvudet har jag inte med uppbringande av min styrka kunnat få rakt fram eller åt andra sidan, detta har också gjort ont. Vid dessa tillfällen har just Akinetonet varit utsatt och när jag fått Akineton så har detta släppt efter att medicinen börjat verka.

Ibland på natten har jag kramper i vaden som gör att jag måste ställa mig upp för att få att släppa.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7387 av Isa-Alise
När huvudet (nacken) låser sig enbart vid enstaka tillfällen brukar det vara en akut dystoni... det brukar släppa med Akineton... men om det händer ofta och Akineton inte längre ger bra effekt bör du ta upp det med din läkare... även denna biverkan finns som tardiv form, men det är mycket ovanligt....

Nervöst plockande med händerna kan vara just nervositet, men kan förekomma även som biverkan tillsammnas med att man känner tvång att röra benen och brukar kallas akatesi... eller rastlöshet, ett inre rörelsetvång... den är jobbig... men minskar om man kan minska medicindosen.... ev. hjälper Akineton... promenader... och att tillåta sig att röra sig mer... gå ut en stund... kan hjälpa... jag upplevde denna typ av biverkan på ett flertal neuroleptika, speciellt i benen, hade svårt att sitta still... men för mig gick de över med en liten sänkning av dosen... och är helt borta efter avslutad medicinering...

Kramper i vaden tror jag inte har med medicinering att göra... i alla fall inte hos mig... sådana kramper har jag haft ibland ändå... t.ex. när jag varit gravid... har fått för mig att de beror på en obalans i salt och vatten halten i kroppen.... jag brukar äta nått salt och dricka ett glas vatten om jag får en kramp i vaden... samt sträcka ut benet... det brukar släppa då...

Mina kramper i händer och fötter som var en del av den förvärrade tardiva dyskinesin var annorlunda... de satt i fingrarna och i tårna... små, små kramper med någon sekunds mellanrum... som tröttade ut muskelaturen och gav en molande värk liknande den från träningsvärk... dessutom kom skarpa sendragsliknande smärtor lite då och då, en gång i minuten eller något glesare... och dessa gjorde rejält ont... de kvarstod en tid efter avslutad medicinering... men har som tur är upphört... lite av de små kramperna i händerna syns fortfarande... men smärtorna är borta... det är mest på munnen som det fortfarande syns att jag har tardiv dyskinesi...

Det är bra att vara vaksam på biverkningar... men om man drabbas av dem ska man inte avbryta medicineringen snabbt utan istället be en läkare titta på dem och avgöra vad det är... motmediciner som Akineton hjälper vid en del biverkningar... men att minska dosen eller sluta helt kan behövas vid andra... just vid tardiv dyskinesi ska man trappa ut medicinen långsamt... eftersom biverkningen kan öka i styrka och bli ännu mer besvärande vid en snabb utsättning av medicinen...

Och som Admin1 har påpekat så lär Leponex vara försthandsvalet om man har drabbats av tardiv dyskinesi... om man tål den bra så kan man nog få god hjälp mot psykosen trots att man drabbats av biverkningar...
Mer
19 år 4 månader sedan #7391 av Nissegossen
Tack Isa-Alise!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7408 av Nissegossen
Hej Isa-Alise! Vad det gäller kramp i vaden kan jag ge ett tips, som jag själv fått. Du går upp och ställer dig med båda fötterna på golvet och står jämt och stadigt på båda. Du tar sedan och lyfter på det ben du inte har kramp i och lägger hela vikten på det ben som du har kramp i. Detta gör att krampen försvinner omgående.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7413 av Isa-Alise
Tack för tipset! :D
Mer
19 år 3 veckor sedan #11864 av Isa-Alise
Vill uppdatera denna tråd med nuläget och mina erfarenheter från mitt psykosgenombrott i vintras:

1. Min nya medicin, Abilify, har hjälpt till att minska nojorna avsevärt, och att få bort obehagliga rösthallucinationer. Alltså, är mediciner, om man tål dem, en bra strategi mot röster och paranoia...

2. Minskad stress är också en hjälp... att vara alltför aktiv tär på reservbatterierna inom en, så att man inte orkar stå emot nojor och röster. En bra staregi är alltså att ta det lagom lugnt i livet...

3. Brist på sömn ökar paranoia och röster. Genom att slappna av inför kvällen med lugn musik, kanske lite aromaterapi, något gott ört te, en stunds bön eller meditation, en god bok, eller ett varmt bad kan bra förutsättningar för att komma till ro skapas... Att använda sömntabletter kan också vara nödvändigt för att inte hamna i psykosen av sömnbrist....

4. Obehagliga röster kan hanteras genom att man ignorera dem... detta tar mindre energi än att samtala med dem, men att avsätta tid för att samtala med dem kan fungera... det som fungerat bäst för mig är att stå i min inre kärna och sträcka mig ut mot verkligheten, förbi rösterna... detta blir en variant på att ignorera dem, men grundad i en meditativ kroppshållning... positiva inre röster kan dock vara en resurs som hjälper en att hantera livet... och som man vill ha kvar...

5. Gemenskap med andra kan lindra mycket ångest... att ta sig ut och hitta vänskap... t.ex. på en RSMH-förening... kan vara det som hjälper en att fortsätta må bra...

Dessa punkter är väl vad som fungerat för mig....

Tack för allt bra stöd och alla fina tips...

Var och en måste nog pröva ut vad som hjälper en själv bäst... för mig blev det en kombination av medicin och strategier... :D :D :D

Kram, Isa-Alise