Paranoia och röster - hur hantera?

Mer
19 år 7 månader sedan #4241 av Isa-Alise
NEJ TACK!!! ELCHOCKERNA SKIPPAR JAG!!!
Mer
19 år 7 månader sedan #4268 av Admin1
Glömde bort att föreslå dig att testa aromaterapi. Det är att gnida in huden med vissa välluktande oljor. Det finns behandlingsförslag vilka oljor som skall användas vid schizofreni här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... a-terapier
Denna typ av behandling borde vara väldigt billig. På länken ovan finns en länk till en intressant och läsvärd indisk artikel om alternativbehandling vid schizofreni.
Mer
19 år 7 månader sedan #4286 av Interlude
Mot röster som jag inte hör ofta, har jag ofta hög musik i hörlurar. och verkligen koncentrerar mig på musiken, i början går det segt men till slut kan jag nästan njuta av musiken.

Paranojan däremot, vet inge råd här. Förrutom att jag försökt tänka annorlunda. Att det är bara fåniga tankar.
Men ibland så har jag under mina noja gått runt och hoppats på att någon ska komma och försöka mörda mig för att jag kan besegra den personen genom att använda all ilska och hat jag bär inom mig. Det hjälper mot min noja iaf, att intala mig själv att jag är starkare.
Mer
19 år 7 månader sedan #4290 av Isa-Alise
Mer
19 år 7 månader sedan #4299 av Admin1
Röster kan också utlösas av stress, som kan vara både för lite eller för mycket stimulans. Det finns självhjälpsråd mot röster här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester

Jag har också i den indiska artikeln läst om att i USA har man kommit fram till att om man nynnar entonigt Mmmmm så reduceras hörselhallucinationer med 60 %.

Själv blev jag kvitt hörselhallucinationerna genom att koncentrera mig på samma sätt som när jag studerar en tavla och koncentrera mig på att inte lyssna efter röster. Pröva genom att titta på en tavla när du får besvär med röster.
Mer
19 år 7 månader sedan #4320 av Isa-Alise
Tack för länken.

Att nynna mmmm funkar inte för mig...