Hur gör vi när någon på Viska blir suicidal?

Mer
15 år 6 månader sedan #156692 av Isa-Alise
Kanske var en dum idé... men man känner ett behov av att kunna hjälpa till när någon mår så dåligt...
Mer
15 år 6 månader sedan #156699 av Nissegossen
Det är väldigt frustrerande att sitta och inte kunna göra något!

Det var en gång en tjej här som kallade sig för x-ida!

Hon sitter ständigt på psyk. Jag förstod att hon skulle göra något tokigt på avd hon vistades på, men kunde göra absolut ingenting. Jag hade en msn kontakt och där skrev också hennes handledare och jag fick då x-idas ssk nummer till avd så att jag kunde direkt ringa dit hon var, till ansvarig ssk!

Det som hände var att hon skrev ett tydligt avsked och gick därefter och hängde sig i sin bh på toaletten. Där satt jag och kunde absolut inte göra någonting.

Då tog jag upp det med kontakt personen, för att hon hittades tack och lov innan det var förgjort!

Och till de medlemmar som mobbade x-ida, säger jag bara :evil:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 6 månader sedan #156701 av tryskey
Isa: jag trycker inte alls själva grejen att vilja hjälpa dem som mår dåligt är dum, du visar verkligen att du har omtanke och känner för dem som mår dåligt! Du är en oerhört fin person.
Ibland blir det bara svårt att genomföra det man tänkt sig i praktiken, något som var i all välmening kan verkligen bli fel. Ett stort dilemma inom psykiatrin, skulle jag säga, där det mesta ändå görs i välmening men ändå kan bli destruktivt.

tack för att du finns och försöker tänka ut lösningar, såna som du behövs. Det är inte alltid man hittar den lösningen man ville ha, men nästa gång så kanske du kommer på precis det som fattas!
Fortsätt vara den du är.
Mer
15 år 6 månader sedan #156704 av maktlös
Nissegossen,

Henne kommer jag ihåg. Ja, folk vart rent ut sagt förjävliga mot henne. Ogillade det skarpt.
Mer
15 år 6 månader sedan #156705 av Admin1
Viska har funnits i 5 år och under den tiden har mig veterligen ingen här begått självmord. Under hela denna tid har det bara varit självmordshot vid 2 tillfällen och under det senaste året. Jag tycker inte att vi behöver göra något speciellt för alla ännu. Det finns inte skäl för detta än.

Det man kanske skulle diskutera är de två, som har kommit med självmordshot. Om det skulle inträffa igen, så borde man kanske tänka igenom vad man skall göra då? Vad gäller Saari, så kan man ju emaila CrazyGirl, som kan kontakta hennes mamma för åtgärd. Det tycker jag väl verkar vara tillräckligt eller vad säger ni?

Det finns i Självhjälpsavdelningen råd om vad man skall göra vid självmordstankar.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ordstankar
Jag skall också posta dessa råd i forumet och göra den klistrad.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #156708 av Jocke
Visst kan väl några vara kontaktpersoner till ngn eller några. Men vi kan inte heller ha ett angiverisystem. Som Tryskey säger, så kan folk från andra siter säga, att även dem behöver hjälp. Vi kan inte undanta ngn från att få den snabba hjälpen via att vi dyker upp i uppmuntrande syfte.
Men har ni tänkt? Vi schizofrena signalerar också ibland att även vi behöver hjälp, vi är ju enbart av kött och blod tyvärr. Men de flesta reagerar snabbare på det som tar ett dramatiskt steg och visar utåt att "h*n" behöver uppbackning snarast. Men jag har ett förslag, att vi koncentrerar oss på den person som behöver hjälp, då kan vi koppla in en eller två kontaktpersoner som kan prata med den personen på forumet, ju fler kockar desto sämre soppa, har vi några synpunkter, då tycker jag den personen ska pm:a kontaktpersonen helt kort och berätta vad h*n har upptäckt. Då tror jag vi får den effektivaste behandlingen, och att alla håller ögonen öppna. Men jag vet att det är några som håller sig uppe över vattenytan med hjälp av viska. Men även här är det oroligt ibland, när vissa ska mucka gräl, eller propagera för sin åsikt, men vilken klientel ska vi inrikta oss på? detta är en viktig fråga tror jag.

Vars är världen på väg?