Hur gör vi när någon på Viska blir suicidal?

Mer
15 år 6 månader sedan #156710 av tryskey

Admin1 skrev: Om det skulle inträffa igen, så borde man kanske tänka igenom vad man skall göra då? Vad gäller Saari, så kan man ju emaila CrazyGirl, som kan kontakta hennes mamma för åtgärd. Det tycker jag väl verkar vara tillräckligt eller vad säger ni?


Jag tycker det ska vara upp till var och en. Om någon är orolig och vill maila och sånt där, så är det ju helt ok. Men jag tycker det blir väldigt fel om det är något "uppdrag" viska eller någon här ska ha.

Att någon behandlas illa på ett forum är naturligtvis hemskt! Mobbing är vidrigt och ska motverkas i alla dess former!
Samtidigt, självdestruktivitet och självmord är faktiskt den enskildes egna handlingar. Man ska inte vara elak, men man ska kunna säga vad man tycker utan att bli anklagad för att "orsaka någon annas destruktiva handlingar".
Viska är ett forum på internet, många mår dåligt, det blir hätska diskussioner ibland. Det är illa när det går över i personangrepp, men det händer och det händer faktiskt överallt här i livet. Jag tycker inte man kan anklaga någon för att orsaka någon annans självmord eller självskada, inte utifrån vad som händer här på forumet iallafall.
Jag har försökt ta livet av mig flera gånger, skadat mig mycket, men aldrig har det varit enbart utifrån att någon annan sagt något taskigt.
Man borde alltid vara snäll och bete sig, man borde alltid säga ifrån mot dem som uppför sig illa. Samtidigt vet vi alla att livet inte är så, och man kan inte anklaga folk för andras självdestruktivitet bara för att det blir så ibland, hur fel det än är.
Man kan inte tassa på tå bara för att någon börjar hota med självmord, även om man så klart alltid ska anstränga sig för att uppföra sig väl.
Mer
15 år 6 månader sedan #156712 av tryskey

Jocke skrev: har vi några synpunkter, då tycker jag den personen ska pm:a kontaktpersonen helt kort och berätta vad h*n har upptäckt. Då tror jag vi får den effektivaste behandlingen, och att alla håller ögonen öppna.


jag skulle inte vilja vara med här om ett gäng personer håller på och pm:a någon om vad jag skriver eller inte skriver. Om de tycker något eller är oroliga får de skriva det direkt i tråden eller PM:a mig istället.
Annars blir det ju någon form av skum psykiatri här, där folk sitter och har någon form av dold "rapportering" kring mig (eller någon annan) om hur jag kanske mår utifrån det jag skrev där-eller-där. Brrr, blir jätteäcklad av känslan, man ska väl kunna skriva om saker utan att hela tiden tänka att det pågår någon dold form av överläggning kring hur jag egentligen mår?
Om någon undrar kan de väl, som sagt, skriva det direkt i min tråden? Fråga mig? Varför ska man gå över huvudet på folk?

Jag tycker det är ett utmärkt stöd att skriva det man vill säga till någon som mår dåligt direkt i dennes tråd. Varför ska man gå över huvudet på folk, det är ju passiviserande och lite dumförklarande.


Nä, jag känner att jag blir skitarg, faktiskt. Lämnar ämnet för stunden, men jag tycker det är jätteskumt att flera av er som är kritiska till psykiatrins metoder nu föreslår precis samma sak här på viska. Jag förstår att det är i all välmening, men det ni klagar på inom psykiatrin, det är ju också utfört "i all välmening". Det räcker liksom inte att tanken är god.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #156739 av Jocke
Ibland måste man "omyndigförklara" om ngn inte behärskar sin situation.
Om vi säger att ngn som mår extremt dåligt pm:ar ngn och säger att livet är slut, ska man då stå där med pm:et och ingenting göra? Jag skulle för mitt liv inte dumförklara ngn här, men ibland måste man snacka över huvudet eftersom det ska koncentreras på hur den personen kan finna ett äkta stöd här. Naturligtvis ska vi andra fortsätta att småprata eftersom fokus ska spridas över hela siten, hur kommer man annars med ngn uppmuntrande rop, om det samtidigt på ett annat ställe är ngn annan som bråkar om uppmärksamhet. Så då är det bättre med enbart ngn som kan försöka hjälpa denne att klara natten. Ska jag t. ex stötta dig med att säga let´s go bara ett sterilt snack så här på tråden, ingen säger ens en knapp då.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 6 månader sedan #156740 av Nissegossen

tryskey skrev: Jag tycker det ska vara upp till var och en. Om någon är orolig och vill maila och sånt där, så är det ju helt ok. Men jag tycker det blir väldigt fel om det är något "uppdrag" viska eller någon här ska ha.

Att någon behandlas illa på ett forum är naturligtvis hemskt! Mobbing är vidrigt och ska motverkas i alla dess former!
Samtidigt, självdestruktivitet och självmord är faktiskt den enskildes egna handlingar. Man ska inte vara elak, men man ska kunna säga vad man tycker utan att bli anklagad för att "orsaka någon annas destruktiva handlingar".
Viska är ett forum på internet, många mår dåligt, det blir hätska diskussioner ibland. Det är illa när det går över i personangrepp, men det händer och det händer faktiskt överallt här i livet. Jag tycker inte man kan anklaga någon för att orsaka någon annans självmord eller självskada, inte utifrån vad som händer här på forumet iallafall.
Jag har försökt ta livet av mig flera gånger, skadat mig mycket, men aldrig har det varit enbart utifrån att någon annan sagt något taskigt.
Man borde alltid vara snäll och bete sig, man borde alltid säga ifrån mot dem som uppför sig illa. Samtidigt vet vi alla att livet inte är så, och man kan inte anklaga folk för andras självdestruktivitet bara för att det blir så ibland, hur fel det än är.
Man kan inte tassa på tå bara för att någon börjar hota med självmord, även om man så klart alltid ska anstränga sig för att uppföra sig väl.


Man vuxenmobbar inte en människa som står på ett barns, en fyra till femårings nivå!

Hon är några och tjugo år gammal och är snygg! hon har också sexualitet! Det kan inte vara så lätt för henne!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 6 månader sedan #156744 av Geta
Det konstiga var att det verkade vara vårdpersonal
som var språkrör och skrev i hennes blogg. Det blev
väldigt förvirrande.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #156747 av Jocke
Men snälla Nisse, en fyra-femåring har ingen aning om viskas existens annat än det föräldrarna visar för dem. Dem skulle snabbt tappa intresset om dem såg vilka tråkiga gubbar och gummor som ryms här på siten.
Appropå vuxenmobbing, så vill jag bara säga att de flesta människorna är egocentriska med intresse enbart av egen vinning. "Vad kan man tjäna på det här" tror jag ganska många tänker. Vissa kan inte förstå Nisse, det är jag fullständigt medveten om, men ska vi låta dem få diktera allas villkor? Det är inte enbart Saari som mår taskigt emellanåt även aspergergirl har sina djupdykningar, där ser jag ganska ofta att folk kommer med uppmuntrande rop, Good! Det finns faktiskt människor som bryr sig.

Vars är världen på väg?