Hur gör vi när någon på Viska blir suicidal?

Mer
15 år 6 månader sedan #156652 av Geta
Jag tror inte att jag är tillräckligt stabil för att ta på
mig något sådant. Jag tillbringar ju mycket tid på Viska
och kan slå larm men att ta kontakt med polis och vården
känner jag inte att jag mäktar med.
Mer
15 år 6 månader sedan #156653 av Isa-Alise
Men du kanske kan uppmärksamma Admin på det... och han kan i sin tur be Nissegossen eller mig att ta tag i ringandet om hansjälv inte vill eller hinner...
Mer
15 år 6 månader sedan #156674 av tryskey
jag tycker det är en oerhört fin tanke, men det finns vissa risker.
En sak är att säga att det inte ligger något ansvar på den eller de som kanske skulle få alla de här kontaktuppgifterna, men risken är ju att folk som är suicidala ändå har de förväntningarna. Alltså, att folk börjar skriva och signalera här i hopp om att få hjälp "IRL" istället för att ta hjälp från vårdkontakterna "i verkligheten", så att säga. Just för risken att det blir en "suicidklubb" tror jag inte iden är så bra. Om man går in och tar telefonnummer, så är ju det lite som att säga att det finns ett skyddsnät som kanske egentligen inte finns. Jag tycker inte viska kan ta det ansvaret. Folk som mår dåligt skriver här för att försöka signalera till de som har telefonnummer istället för att söka akutpsyk. Det kan lätt bli väldigt tokigt.

jag ser inte heller viska som ett ställe med "personal" och "patienter, jag tror det finns en risk att det skulle kännas så om några hade i uppdrag att vidarebefordra information från vad som skrivs på viska och psykiatrin.

Om de som har kontaktuppgifter då missar det eller inte ser, tror jag det kan bli mycket jobbigt för dem. Massor av frågor kring "varför gjorde jag inget, varför såg jag inte, varför ringde jag inte" kan dyka upp även om man inte officiellt sett tilldelats något ansvar.

En annan sak är att jag inte gillar iden om att viska ska så pass direkt sammarbeta med psykiatrin. Många kan nog lätt få tankar om att saker och ting som sägs här rapporteras vidare till deras läkare. Även om det inte funkar så och det inte är syftet, så är många här paranoida och har blivit kränkta av sånt här tidgare, jag tror det skulle skapa en otrygghet.
Vem ska avgöra vad som ska rapporteras vidare och inte? Vem här har rätt att göra det, ingen av oss tillhör någon myndighet. Någon kanske skriver och är skitarg, skriver ett ilsket och rätt osammanhängade inlägg, men det betyder ju inte för den sakens skull att den nödvändigtvis är suicidal. Det blir ju jävligt knäppt om det blir vidarerapporterat då till dennes psykmottagning, även om det är i all välmening. Det blir ju superlätt en integritetskränkning.

jag förstår er tanke - den är mycket god och visar på medkänsla och omtanke, det är härligt att se. Men jag tror inte den är bra att genomföra i praktiken. Faktiskt inte alls.
Mer
15 år 6 månader sedan #156683 av maktlös
Jag ser möjligheter men även många risker och eventuella problem med detta. Därför vill jag gärna hjälpa till då jag tycker detta verkar intressant projekt som faktiskt kan bli väldigt utmanande..

Jag kan gärna hjälpa till att ta fram processer och lyfta fram metoder. Ta fram regler och riktlinjer för informationshanteringen.

Vill ni ha min hjälp så säger ni till. Jag vill väldigt gärna vara med på detta!
Mer
15 år 6 månader sedan #156685 av Geta
tryskey,
jag håller helt med. Viska kan inte vara en förlängd arm
till vården eller polisen. Det blir för stor risk att Viska blir
en "självmordssajt" om man signalerar på detta sätt att
vi är ett yttersta skyddsnät. Det kommer kanske inte alls
att fungera så i realiteten som det är utlovat.
Mer
15 år 6 månader sedan #156691 av tryskey
verkligen! bra sagt, håller helt med.
Om någon vill att en viskavän ska "hålla reda" på dem här så kan de väl komma överens om det privat. Den möjligheten finns ju. Även om jag nu inte tycker det är en särskillt smart ide heller, så är det ju upp till var och en att göra vad den vill i sitt privatliv.
Men inte officiellt här. Inte för min del iallafall, jag skulle nog avsluta mitt medlemsskap, faktiskt. Det blir något jag inte vill vara delaktig i, även om det verkligen är i all välmening.