Hur gör vi när någon på Viska blir suicidal?

Mer
15 år 6 månader sedan #156588 av Judalon
Jag har också ett.
Jag gick en patientutbildning i bipolär sjukdom och efter den talade jag om för personer jag litar på att de har min tillåtelse att rycka mig i armen om jag blir för uppvarvad/deppig och inte själv tar tag i det.

Utan att fördela någon som helst skuld, och jag menar det verkligen, jag har ju själv befunnit mig där, på en plats så mörk att jag inte kunde gå över en bro utan att tänka att det är högt här och det vore skönt att hoppa nu... Jag hatar sjukdomen depression, eller jag hatar mekanismerna som får en att hata en själv så mycket att man vill utrota varje avtryck man har gjort på denna jord. Jag hatar att rationellt tänkande inte biter. Rationellt tänkande biter fortfarande inte på mig när jag blir upprörd för all del, eller ledsen. Jag får bara skuldkänslor. Vad har JAG nu ställt till med? Men att inte vilja leva och ångesten som följer med det. Det är avskyvärt. Det är ett lidande ingen borde utsättas för.
Jag beklagar om jag gör någon upprörd, jag behövde bara skriva av mig lite.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #156590 av Jocke
För mig så är det så att, jag vet att det brukar alltid vara ngn som reagerar när ngn har suicidetendens. Det är så lätt att luta sig tillbaka och tro att andra fixar biffen. Var det i natt Saari var igång på viska? Det var några uppe och vakade såg jag, en stor eloge till dessa. Det finns även andra här som helt plötsligt kan börja må dåligt. Hur tar man kontakt med anhöriga om man bara är bekanta så här via webben? Engagemang är lovvärt Isa-Alise! Men tänk om både du och Nissegossen är borta ngn kväll, då kan det bli panik här? Samtidigt ska vi sköta dessa affärer lugnt och metodiskt och inte gripas av panik, den suicidale vill oftast känna en lugn och trygghet. Ingen stress.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 6 månader sedan #156607 av Libellule
Mycket, mycket bra tråd, tycker jag, och ett imponerande initiativ av Isa-Alise. Jag känner mig ju själv lite träffad, men skulle inte ha något emot att lämna ut mitt namn och telefonnumret till min akutmottagning till en eller kanske två personer på forumet.

Men risken kanske är att kontaktpersonen - den som får ta hand om uppgifterna - får flera medlemmar att "hålla ögonen på", och att det då kan bli tung känslomässig belastning. Och vi är ju olika starka.

Man kanske skulle komma överens om att varje medlem bara får ha en kontaktperson. De som känner sig manade att vara kontaktpersoner kanske ska få tillkännage det på något sätt, så att man inte blir tillfrågad utan att verkligen vilja. Det kan ju vara svårt att säga "nej".
Mer
15 år 6 månader sedan #156610 av Tikki
En ytterst bra tråd.
Jocke:

Det är så lätt att luta sig tillbaka och tro att andra fixar biffen.

Kloka ord.

När någon är suicid är man i en jobbig sits och känner stort ansvar samtidigt som man inte riktigt vet vad man ska göra och är rädd för att göra fel.
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 6 månader sedan #156612 av aivo
bra tråd!

det här skulle man kunna fixa med lite enkel programmering,
dvs lägga in dessa data i personens profil (som dolda)

telefonnummer, tel till akutpsyk osv..

sen måste man förstås lösa vilka som ska kunna ta del av denna
information
Mer
15 år 6 månader sedan #156631 av Isa-Alise
Jag kan tänka mig vara kontaktperson, men jag skulle helst vilja att även Admin1 fick del av uppgifterna, ifall jag inte är här när någon krisar. Det vore också bra att få ett utökat utrymme på sajten för att spara sådana uppgifter... det ryms bara 100 sparade personliga meddelanden under PM just nu... det är inget problem i dagsläget, men om många vill lämna in uppgifter känns det tryggast att förvara dem skyddat på sajten...

Det kanske finns fler som skulle vilja ha en sådan roll... det kräver dock att man är här rätt ofta för att kunna hålla koll på läget...