I vilket stadie är ni?

Mer
18 år 7 månader sedan #22893 av Geta
Svar från Geta i ämnet I vilket stadie är ni?

Fredrik skrev: Försök att bryta med din isolering Geta. Finns det inget ställe du kan gå till i bland där det finns folk med liknande problem?
Jag tror du skulle börja må bättre direkt.

mvh Fredrik

Idag har jag haft kontakt med tre av mina vänner.
Det kan ändra sig fort.
Mer
18 år 7 månader sedan #22905 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet I vilket stadie är ni?
Vart är jag nu?

Disorienteringen: Sådär, svårt för att komma ihåg vart jag ska. Vad jag gjorde igår, även mycket krångel med tidsuppfattningen.

Depressioner: Eh. Har hamnat i "stänga av fasen".

Sömnen: Mycket dåligt. Känner att jag inte har behov av att sova. Trots att jag är trött. Svårt att förklara.

Stressen: Sådär igen. Går snabbt upp i varv.

Humöret: Åt helvete. Blir otroligt sur och tänder till väldigt fort.

Psyko/Gränspsykos: Ingen aning.

"Dimman": Har börjat klarna. Har tidigare sett luddigt. Både i psyket och med ögonen.
Mer
18 år 7 månader sedan #22932 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet I vilket stadie är ni?
Skönt Geta, ibland får man ta tag i saker och ting. Hoppas kontakten med dina vänner håller i sig.

mvh Fredrik
Mer
18 år 7 månader sedan #22950 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet I vilket stadie är ni?

Nissegossen skrev: Även om ni mår bra, måste nog ni ha medicin hemma när ni inte kan sova.

Att sova är a och o vid psykos sammanhang. Man får nog ha antipsykotika tillgängligt hemma ett bra tag efter att man slutat, i fall att...


Jo men jag har hört att antipsykotiska medel inte börjar verka egentligen förrän om några veckor. Så om man inte tar medicin en tid så hjälper det inte att bara ta vid behov. Sen så har jag en erfarenhet av det också, att jag inte tog medicin i några dagar sen så har jag börjat att ta dem igen och då hjälpte de inte längre. det började verka efter några veckor istället så jag fick ta lugnande när det var som värst i väntan på att medicinen skulle börja verka igen.
Mer
18 år 7 månader sedan #23060 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet I vilket stadie är ni?
Hej Teresia! Jag menar i huvudsak ett sedativ som gör det möjligt att få dig att sova under en psykos inledning. Jag har Teheralen vid behov, en medicin med många användningsområden.

Bla ges den som sömnmedicin vid nedtrappning av alkohol, och som insomningsmedicin, vid allergier mm, det är också ett antipsykotika.

Denna medicin har jag att ta till när jag själv är "out of space!" Det fungerar bra för mig, för jag vet numera mina begränsningar

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 7 månader sedan #23078 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet I vilket stadie är ni?
Teresia,

Man sa tidigare att antipsykotika först börjar ge effekt efter 1-2 veckor och full effekt efter cirka 2 månader. Det kom emellertid en undersökning i år som visade på att effekt redan kunde märkas inom 24 timmar. Idag verkar det alltså som att antipsykotika ger ganska snabb effekt egentligen. Personligen märkte jag ganska snabb effekt mot högljudda hörselhallucinationer och paranoia. Det tog dock lång tid innan de mer lågmälda hörselhallucinationerna försvann.