Att vara älskad gör mig galen!

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #147642 av Jocke

Libellule skrev: PSR, jag blir bara glad om jag kan få dig att se det komiska i situationen och dra på munnen åt det hela, och jag håller med om att det är rätt korkat. Men "kär och galen" är ändå inte den sorts galenskap jag kopplar ihop med dessa känslor.

Jag hade ett annat förhållande, som tog slut i mars. Det var efter att han besökt mig ett dygn, detta var en fredag. Sedan mådde jag fruktansvärt dåligt hela helgen, och när jag kom till min terapeut på måndagen ringde hon efter jouren som kom och hämtade mig. Och det var på grund av den såväl fysiska som psykiska känslostorm jag upplevt under tors-fred.

Sedan träffade jag aldrig mer den mannen. Jag tvingades avbryta vår relation på grund av mitt mående. Nu är jag rädd att detta nya förhållande ska gå samma öde till mötes.

Man blir nästan introvert när man ska ta ansvar för andras betygelser. Man går in i sin hemliga värld och släpper kanske inte in andra i den svängen?

Jocke, kan du förtydliga lite vad du menar?

Nissegossen, du verkar vara en mycket fin man med nobla egenskaper. Det är få som är starka nog att stå vid sidan och se på om personen man älskar träffar någon annan.


Ok, jag har ett problem, men det blir en annan sorts förklaring till den mening du vill fråga mig om. Problemet är att jag aldrig har känt mig fri att förklara min kärlek till ngn annan, förutom detta år. Men jag tycker inte om, om man måste hålla hemligt en relation, i syfte att inte skada den andre. Jag har tyvärr haft ett par sådana förhållanden. Det är tydligt så att min problematik med teven, gör att jag blir mer mån om mitt kärleksliv, men jag klarar inte riktigt att hantera dessa hemliga scenarion, för kärlek är trotts allt mellan 2 par ögon. Jag har ett för starkt integritet, att jag blir inbunden och vill inte släppa in obehöriga på scenen, men problemet är hemlighetsmakeriet som nog inte är så hemligt, jag tror media utnyttjar detta som är min svaghet, nämligen mina känslor. Jag är rädd att detta komplicerar din bild av mig, sorry?

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 7 månader sedan #147645 av Libellule
Helt klart är det triggning som råder i normala fall, men detta sätt att reagera går utanför den gängse normen. Här skapar triggning en mental stress som driver mig mot psykos.

Det är bara att hoppas på att Sankt_sigfrid har rätt... Att om man bara tar det lugnt och försiktigt så löser sig det ena efter det andra.
Mer
15 år 7 månader sedan #147651 av aspie

PSR skrev:

Nissegossen skrev: Kärlek är svårt! Jag har svårt att ta orden "Jag älskar dig" i min mun ! Jag har sagt det till en enda person i hela mitt liv!

Det där är i hög grad kulturellt betingat. Jag har faktiskt aldrig sagt dessa ord.

Jag har sagt dessa ord ... till mina barn.
Mer
15 år 7 månader sedan #147655 av Libellule
Ja, du Jocke... sådär väldigt mycket klokare blev jag kanske inte på din förklaring, men jag tror jag förstår åtminstone det viktigaste. Att det är svårt att släppa in en annan person på sitt eget territorium, för att det territoriet är så skapat att det inte lämpar sig för en annan person att få inblick i. Och eftersom man då tvingas har hemligeter för varandra, fungerar inte kärleken till 100 % där man måste dela med sig av hela sin personlighet.

Var det ungefär så du menade?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #147658 av Jocke
Kärlek är och bör vara ömsesidigt, och inte bara en intellektuell utmaning.

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #147664 av Jocke

Libellule skrev: Ja, du Jocke... sådär väldigt mycket klokare blev jag kanske inte på din förklaring, men jag tror jag förstår åtminstone det viktigaste. Att det är svårt att släppa in en annan person på sitt eget territorium, för att det territoriet är så skapat att det inte lämpar sig för en annan person att få inblick i. Och eftersom man då tvingas har hemligeter för varandra, fungerar inte kärleken till 100 % där man måste dela med sig av hela sin personlighet.

Var det ungefär så du menade?


Nä, förlåt, jag kan inte precisera närmare, men gör nu ett allvarligt försök!
Jag hade förhållanden där kvinnan var upptagen i en annan relation. Men du har rätt i en sak, jag har svårt att släppa in ngn nära, eftersom jag har negativa erfarenheter av att släppa taget. Jag är en öppen person bitvis, men min territorium är att teven begränsar min intellektuella rörelsefrihet.
Det hemliga livet klarar jag inte av, jag vill att den andre älskar mig för vad jag är och accepterar mig och mina känslor. Kärlek är komplicerat.

Vars är världen på väg?