Gick från New Ages till Jesus.

Mer
11 år 7 månader sedan #519468 av Geta
Idag förespråkas mångfald och gilla olika. Varför kan det inte då få finnas hinduer, muslimer, buddister och ateister med flera?
Mer
11 år 7 månader sedan #519471 av Geta
Det förekommer väl också.
Mer
11 år 7 månader sedan #519472 av Nissegossen

Geta skrev: Idag förespråkas mångfald och gilla olika. Varför kan det inte då få finnas hinduer, muslimer, buddister och ateister med flera?


Jag accepterar andras tro och försöker se likheterna och människan bakom sin religion.
Jag är inte radikal, utan mycket traditionell, med ett tidigare förflutet på nötta kyrkbänkar och det gick så långt att en präst ville (troligtvis) att jag skulle ta en predikan i kyrkan för han.
Jag har även vistats något i ett kloster...
Var ett tag mycket kyrksam.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #519483 av Geta
Har också varit väldigt kyrksam...
Mer
11 år 7 månader sedan #519495 av Nissegossen
Trots allt passade inte in där...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 7 månader sedan #519554 av Potte-Boa Jösse
Ghandi:

Gandhi föddes som hindu och utövade hinduism under hela livet. Han hämtade de flesta av sina principer från hinduismen. Som vanlig hindu ansåg han att alla religioner är jämlika, och avfärdade alla försök att omvända honom till en annan tro. Han var en ivrig teolog och läste mycket om alla större religioner.

Gandhi ansåg att i varje religions kärna fanns sanning och kärlek (medkänsla, icke-våld och gyllene regeln). Han ifrågasatte också hyckleri, felgärningar och dogmer i alla religioner och var en tröttlös samhällsreformator.

När han tillfrågades om huruvida han var hindu svarade han:
"Ja, det är jag. Jag är också kristen, muslim, buddhist och jude."

Ghandi min hjälte. Är han ond för att han hindu? Är det fel lära? Vem har rätt på jorden att döma vad som är bra och dåligt? Kan jag följa Ghandis icke våld filosofi och ändå bli kallad ond?