Hälsotråden 2017

Mer
7 år 4 månader sedan #893470 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Hälsotråden 2017
Kan du förklara lite för oss Geta hur de äldre preparaten verkade på dig?
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 4 månader sedan #893471 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Hälsotråden 2017
Ok, börjar själv.

Jag har tre mål för 2017 och de hör ihop med varandra.

Övergripande målet är att gå ner i vikt. Vägde in på 113 kg igår och bör gå ner under 30 kg. Tänker mig en viktminskningstakt på minst 0,5 kg i veckan. Det är också vad som rekommenderas för att hud ska hänga med annorlunda. Går nog inte att undvika att det kommer att bli överskottshud.

Metod, men också mål i säg:

Motion: 3 gånger i veckan. 2 gånger med sjukgymnast och 1 gång hemma.
Hur: Planera in motion i kalender och inte gå efter när man "känner för det".
Fällor: Blir sjuk. Lathet, men ökar sannolikheten att fullfölja träningen genom att träna med sjukgymnast då jag är plikttrogen till tider jag bestämmer med andra.

Kost: Flexitarianbaserad kost. Undvika snabba kolhydrater och välja bra fetter.
Hur: Planera måltider flera dagar i förväg tillsammans med sambon, så att båda att rycka in med matlagningen. Viktigt att se till att ha ok snabbmat hemma om allt bara kör ihop sig, så att det inte blir ett alternativ att ringa hem en pizza.
Fällor: Att jag vill blir sjuk och min sambo inte förmå över ta ansvaret för hemmet då det är jag som står för kunskap om näringslära, har planeringsförmåga osv. Funderar på att köpa väl valda kokböcker som skulle överlätta med inspiration generellt, men kanske ge stöd åt sambon när jag är sjuk. Ekonomi som sätter gränser för bokinköp just nu.

Uppföljning:
Vägning och redovisning varje måndag i tråden.
Skriva om vilken mat jag äter och motion som jag utför i tråden varje dag.
Mer
7 år 4 månader sedan #893472 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Hälsotråden 2017
Tips, gör som jag - kokböcker/recept brukar jag printa ut från Internet/Dator!
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 4 månader sedan #893474 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Hälsotråden 2017
Drummer,

ja, vikten är svår att påverka när man står på neuroleptika. Min övervikt beror dels på medicin, men också problem med sköldkörteln. Men nu har jag adekvat behandling med Levaxin och Liotyronin för sköldkörteln och normala värden. Just nu står jag inte på neuroleptika av den anledningen att jag blev sjuk av läkare satte in flera olika mediciner (5 st) och inte brydde sig inte om att följa upp när värden visade rött i labblistan.
Jag har därför leverskada som jag tror främst är orsakad av Ergenyl. Slutade med Ergenyl i april och därefter Zeldox och Zyprexa och mina levervärden håller på att normaliseras, men jag har troligtvis fortfarande fettlever som jag enbart kan lindra med att gå ner i vikt.
Mer
7 år 4 månader sedan #893476 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Hälsotråden 2017
Har du druckit mycket alkohol?
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 4 månader sedan #893478 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Hälsotråden 2017
http://image.bokus.com/images/9789113071046_200x_var-kokbok-halsa

Denna kokbok skulle jag vilja ha. Såg att Bokus hade den lite billigare. Coop har den också och mamma har väl erbjudit sig att köpa den till mig, men det känns lite som det finns en gräns hur mycket man vill parasitera på sina föräldrar.

www.bokus.com/bok/9789113071046/var-kokb...PY5vmS5mwaAptC8P8HAQ